Fehér italok egymás mellett, nem helyett – tej és növényi alapú alternatíváik

Forrás: Getty Images
Az évtized végére a növényi alapú alternatív italok piaca a jelenlegi háromszorosára fog bővülni. Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője cikkében sikerük titkát elemzi két friss felmérés alapján.

Egy az USA-ban most publikált tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy a növényi alapú fehér italok táplálkozás-élettani hatásai messze nincsek összehangban sem a tejekével, sem a velük kapcsolatos fogyasztói képpel. Kivételek persze vannak, hiszen léteznek olyan dúsított növényi készítmények, amelyek kifejezetten törekednek a tejek összetételét szimulálni.

A tanulmány 23 különböző gyártótól származó 233 növényi alapú tejtermék tápértékcímkéit és összetevőit elemezte, és azt találta, hogy az italok közül csak 28-ban volt annyi vagy több fehérje, D-vitamin és kalcium, mint a tehéntejben. „Körülbelül fele D-vitaminnal, kétharmaduk kalciummal dúsított, és közel 20 százalékuk fehérjeszintje hasonló volt a tehéntejéhez” – mondta Abigail Johnson, a tanulmány vezető szerzője és regisztrált dietetikusa.

Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ezek a termékek nem helyettesítik a tejet. Ennél fogva az erre utaló elnevezés nem helyes.

Érvek és ellenérvek mindkét oldalon szépen sorjázhatók, de a lényeg az, hogy mindkettőnek megvan a maga létjogosultsága, méghozzá nem is egymás kárára, mint ahogy az most történik. Íme egy csokor: egyik növényi italban sincs koleszterin, mindegyikben nagyon alacsony a telített zsírok szintje, és némelyikük rostot is tartalmaz. A tejben van koleszterin, telített zsír és nincs rost. Viszont sokkal táplálóbb. Aki alacsonyabb kalóriatartalmú fehér italt keres, gyakrabban veszi le ezen termékeket a polcról. A legfontosabb dolog az, hogy ha egy adott tápanyag miatt fogyasztja ezeket, el kell olvasnia a címkét, mert a termékek nagyon különböznek egymástól!

Önkényesen kiragadva egy összetétel béli tételt a cukortartalmat, azt találták, hogy a tehéntej természetesen kissé édes a természetben előforduló cukor, az úgynevezett laktóz miatt. A zabital hasonló abban, hogy az enzimek a keményítőt és más összetett cukrokat maltózzá, a cukor természetes formájává bontják. Más növényi fehér italok természetesen nem édesek, és néhány márka hozzáadott cukrot használ ennek kompenzálására. „A növényi alapú fehér italok körülbelül egyharmada tartalmaz cukrot vagy hozzáadott cukrot olyan mennyiségben, amely jobban hasonlít egy ízesített tejhez, például egy eper- vagy csokoládéhoz” – mondják a kutatók.

Tanulságos német felmérés

Németországban különösen erőteljesen fejlődik a fehér növényi italok piaca. Sok fogyasztó nyitott a zabitalra és társaira. Európai összehasonlításban is ebben az országban érik el a legmagasabb eladásokat e termékekkel, itt jelenik meg a legtöbb új termék a piacon.

A Hohenheimi Egyetem tudósai megvizsgálták, miért van az, hogy a német fogyasztók nyitottabbak a hagyományos tejtermékek növényi alapú alternatíváira, mint más európai országok fogyasztói. A kutatók több mint 3000 fogyasztót kérdeztek meg Dániából, Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Lengyelországból és Spanyolországból a fehér növényi italok vásárlásához való hozzáállásukról. Az Agrarheute tudósítása szerint, ennek oka

az állatjóléthez való különösen kritikus hozzáállásuk.

A tanulmány szerint, az állatok jóléte, valamint olyan szempontok, mint az egészség és a környezet, nagy szerepet játszanak annak eldöntésében, hogy az emberek milyen gyakran fogyasztanak növényi alapú fehér italokat.

A Statista adatai szerint, Németországban 2023 februárjában a növényi eredetű tejpótlók értékesítése 85 százalékkal haladta meg a 2020. februári értéket. E termékek teljes értékesítése Németországban tavaly 610 millió eurót tett ki.

„A növényi alapú tejtermékek fogyasztására vonatkozó döntést nagymértékben az étkezési szokások határozzák meg” – mondja Dr. Beate Gebhardt. Ráadásul a társadalmi normák és kulturális hagyományok kevésbé befolyásolnák a németeket, mint a többi vizsgált országban élőket. Például e termékek elfogadottsága a mediterrán országokban és Lengyelországban a helyi étkezési kultúra miatt lényegesen alacsonyabb, mint Németországban.

Fotó: Getty Images

A miénkhez igen hasonló lengyel piacon ráadásul az általában magasabb árú növényi alapú italok túl drágák a fogyasztók számára. Ezenkívül a lengyel válaszadók gyakran kritizálták a helyettesítő termékek ízét, mivel túl édesek vagy túl zsírosak.

Az üzenet egyértelmű:

A trend lényege a kommunikáció. A fogyasztó kép alakítása, befolyásolása. Ez az egész mezőgazdaság és élelmiszeripar egyik leggyengébb pontja. Ha azt gondoljuk, hogy a hagyományos élelmiszereket nem kell bemutatni a fogyasztónak, súlyosan tévedünk.

Szerző: Fórián Zoltán vezető agrárszakértő, Erste Agrár Kompetencia Központ

Cikk felhasználási feltételek:

Amennyiben a Felhasználó a saját weboldalára, közösségi oldalára tartalmat kíván átvenni a honlapról, azt kizárólag oly módon teheti meg, hogy a cikk címét és tartalmának rövid összefoglalóját (leadet) a képi elemek nélkül, változatlan tartalommal és hiánytalanul átveszi a Honlapról, és a forrást megjelölve a cikk teljes tartalmára mutató hiperhivatkozást (közvetlen linket) helyez el a címben vagy a lead alá. A felhasználási feltételekről itt olvashat.

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink