Nem bírják a nyomást Ukrajna nyugati határátkelői

Forrás: LAC Holding
Egészen extrém sorban állások és komoly feszültségek alakultak ki Ukrajna nyugati határain a megindult ukrán gabonaexport miatt. Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője mutatja be a helyzetet.

Az Ukrajnában több mint fél éve dúló harcok komoly hatással vannak a terménypiacokra. A júliusban született megállapodás a gabonafolyosó megnyitásáról új fejezetet nyitott a történetben. Bár a békeévekhez képest még mindig csak csordogál, azért nagyobb sebességre kapcsolt az ukrajnai export. Ez azonban a legkevésbé sem zökkenőmentes. A graintrade ukrán online kereskedelmi platform hírei szerint az ország nyugati határátkelői elérték terhelhetőségük határát. Ez pedig egyre súlyosabb sorban állásokat okoz.

A kedvező árú, és korántsem rossz minőségű ukrajnai termények iránt itthon is egyre nagyobb kereslet mutatkozik. Ez alig érzékelhető megtorpanást okoz a belföldi búza és kukoricaárakban, amit ugyanúgy köszönhetünk a többi nemzetközi hatásnak is. Az európai búzaárak például immár hónapok óta oldalaznak.

Ukrajna nyugati határain a tengeri kikötőket csupán részlegesen állították helyre, emiatt az EU felé több kilométeres kocsi- és teherautó-sorok alakultak ki. A szomszédos országok – köztük Magyarország – nem fogadhatnak be jelentős mennyiségű, korábban kikötőkből érkezett, ma már vasúton szállított ukrán gabonát, mert nincs kellő számú európai nyomtávú vasúti kocsijuk, de a mozdonyok és mozdonyvezetők rendelkezésre állása is egyre keményebb korlátot jelent.

Jó példa, hogy

augusztus utolsó napján 541 olyan vagon gabona vesztegelt a határon, amelyet még áprilisban rakodtak meg.

Ukrajna nyugati kapui júliusban 905 ezer tonna gabonát engedtek át, augusztusban pedig már csak 805 ezer tonnát. Az Ukrán Állami Vámhivatal adatai szerint, az augusztus végén zárult szezonban Ukrajna 3,964 millió tonna gabonát exportált, ami 2,2-szer alacsonyabb a tavalyi 8,62 millió tonnás adatnál. A kikötői tevékenység újraindításának köszönhetően a júliusi 1,7 millió tonnáról augusztusra 2,26 millió tonnára gyorsult az export üteme, ebből 763 ezer tonna búza, 1,33 millió tonna kukorica és 161 ezer tonna árpa. A gabonafolyosón augusztus folyamán 65 hajó, több mint 1,5 millió tonna ukrán mezőgazdasági termékkel hagyta el Odesa, Csornomorsk és Pivdenny kikötőit.

Emlékeztetőül: az elmúlt években Ukrajna évente 5-6 millió tonna terményt szállított külföldre kikötőin keresztül. Az ukrán kalkulációk szerint, ha a megállapodásban megnyitott három kikötő, a korábban alig használt folyami útvonalak és a vasúti, közúti megnövekedett forgalom összeáll, akár tudná is ezt a mennyiséget, de a valóság ennél sokkal kiábrándítóbb.

A Vadul-Siret átkelő a legforgalmasabb, ahonnan a rakomány a romániai konstancai kikötőbe jut. Itt a legsúlyosabb a vagonhiány. Ukrzaliznyicában azt mondják, hogy sorok alakulnak ki a külföldi fuvarozók miatt, akik visszaigazolták a szállítást, de nem tudták átvenni a rakományt. Ezért a tervezésnél már figyelembe veszik, hogy a fuvarozás hogyan szívja fel a vagonokat, aminek köszönhetően a sor 20 ezer vagonra csökkent a májusi 43 ezerhez képest.

Ezzel az extrém számok sora még nem ért véget. A közúti átkelőknél is elképesztő helyzetekkel lehet találkozni. Jagodyn ellenőrzőpontnál Lengyelország irányába rekord méretű, 50 kilométeres sor torlódott fel, de a többi helyen is meghaladja a 20 kilométert. Ennek oka – állításuk szerint – a lengyel növény- és állatorvosi szolgálatok lassú munkája. Ezenkívül

a lengyel sofőrök elzárták az utat, és óránként 2 autót engedtek át, követelve az ukrán sofőrök vízummentességének megszüntetését, az áruszállítási engedélyek visszavételét, valamint az üres lengyel kamionok rendkívüli kiengedését Ukrajnából.

Az erős verseny a fuvarokért tehát komoly feszültségeket generál.

A határon a sorok növekedésének objektív okai is vannak: az autók számának 5-7-szeres növekedése a kikötők lezárása és a közúti szállítási engedélyek visszavonása után. Emellett az üzemanyag- és sofőrhiány leküzdése érdekében Ukrajnában egyszerűsítették a fuvarozók engedélyezésére vonatkozó követelményeket.