Mennyire válságállók a vegán helyettesítő termékek?

Forrás: Getty Images
Miközben hosszú távon nem kétséges, hogy komoly sikerre vannak ítélve, a jelenlegi inflációs környezetben nagy bajban vannak a nagy hús- és tejhelyettesítőket gyártó világcégek – írja cikkében Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője.

Arról van szó ugyanis, hogy ezek a magas hozzáadott értékűként bevezetett hús- és tejhelyettesítő termékek áldozatul eshetnek a fogyasztói kiadások drasztikus emelkedésének, a lefelé vásárlási trendeknek. Az ingó fizetőképesség az alacsonyabb árú termékek felé tolja az élelmiszerkeresletet világszerte. Így szűkül a gyártói márkák, a biotermékek, és általában a magasabb árkategóriás termékek iránti kereslet. A minden költségtételt nehezen kiszámíthatóvá tévő komplex válság, a növényi fehérjék iránti igény vártnál lassabb növekedésével megtámogatva, a másik oldalról nehéz helyzetbe hozza ezt az új iparágat. Az eladások esnek, a költségek nőnek, és ehhez az exportban a dollár erősödése is hozzátett egy jó nagy lapáttal.

Ez az olyan hatalmas cégeket sem kerüli el, mint a Beyond Meat, vagy a zabitalpiac mogulja, az Oatly. E cégek részvénypiaci árazása jól tükrözi az erős korlátba ütközést. Az agrarheute.com írta meg, hogy míg a Beyond Meat ebben az évben 85 százalékot vesztett piaci értékéből, addig az Oatly 80-at. Ami pedig a kilátásaikat illeti? Nem éppen rózsásak. Máris elkezdték a létszámcsökkentést, és olyan költségcsökkentési eszközöket is bevetnek, mint a beruházások halasztása.

A helyzet elgondolkodtató.

Nem arról van szó ugyanis, hogy e termékek üzenete, fogyasztói megítélése megváltozott volna. Az azonban valószínű, hogy e gyártók elmérték piacuk növekedési ütemét.

Koncepciójuk alapja az élelmiszerek iránti kereslet szerkezetének tartós és globális megváltozása, erős kommunikációs eszközökkel támogatva. E magasan pozícionált termékek azonban már ilyen távon sem állják ki a fizetőképesség megingásának próbáját. Ez nem a sajátjuk, hiszen minden felső polcos terméket érint. Kárba vész a piac megdolgozására költött energia és pénz? Meglehet. A növekvő fizetőképesség kontra növekvő tudatosság kombinációjára épített modell a válságban csorbát szenved, s talán újra kell majd kezdeni ezt az építkezést, de közép-hosszú távon a piacbővülés nem marad el. Ha eközben hatékonyságuk növelése által kedvezőbb árazást is tudnak majd ehhez kapcsolni, akkor azok az előrejelzések, amelyek e termékek piaci térnyerésének tartós emelkedését mutatják, valóra válhatnak. Addig is „Kard ki kard!”, induljon hatékonysági verseny a működőképesség fennmaradása és a piaci versenyképesség javítása érdekében. Arról ugyanis meg vagyok győződve, hogy a vegán helyettesítő termékek árai a válság által hamarabb és sokkal jobban közelítenek a hagyományos versenytársaikéhoz, mint azt a gyártóik és forgalmazóik korábban elképzelték, tervezték.

Ahogy azt a mezőgazdasági tömegcikkeknél már rég megtanultuk, a tőzsde természetéről azért ne feledkezzünk el. Ezek a papírok is csak egy ideig csúsznak lefelé, aztán a befektetési tanácsadók egyszer csak elérkezettnek látják majd az időt arra, hogy újra bevásároljanak ügyfeleik részére ezekből a részvényekből abban bízva, hogy újra hatalmas növekedést fog árfolyamuk mutatni. Ez egyfajta jel lesz számunkra is arra vonatkozólag, hogy mikor kezdődik a válságból való kilábalás. A gabonatőzsdék mellett tehát ezen papírokat is érdemes figyelemmel kísérni.

Szerző: Fórián Zoltán vezető agrárszakértő, Erste Agrár Kompetencia Központ

Cikk felhasználási feltételek:

Amennyiben a Felhasználó a saját weboldalára, közösségi oldalára tartalmat kíván átvenni a honlapról, azt kizárólag oly módon teheti meg, hogy a cikk címét és tartalmának rövid összefoglalóját (leadet) a képi elemek nélkül, változatlan tartalommal és hiánytalanul átveszi a Honlapról, és a forrást megjelölve a cikk teljes tartalmára mutató hiperhivatkozást (közvetlen linket) helyez el a címben vagy a lead alá. A felhasználási feltételekről itt olvashat.