„Sokan meghalhatnak”

Forrás: Getty Images
Ezt az ENSZ segélyszervezetének vezetője nyilatkozta a fekete-tengeri gabonával kapcsolatos megállapodás vége után. Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője cikksorozata forró nyomon követi a gabonapiaci fejleményeket, most ismét fontos híreket és következtetéseket oszt meg az olvasókkal.

A gabonaárak emelkedéséről már beszámoltam ezeken a hasábokon, a gabona-csatorna záródása és a szélsőséges időjárás ebben egyaránt szerepet játszik. Miután múlt hétfőn Oroszország felmondta a fekete-tengeri gabona megállapodást, az amerikai határidős búza ára Chicagóban 6 százalékkal emelkedett, és szerdán érte el a legnagyobb napi emelkedést az ukrán-orosz háború 2022 februári kezdete óta. Pénteken volt némi korrekció amiatt, hogy a befektetők remélték, hogy Oroszország folytathatja a tárgyalásokat az üzletről.

  • A Reuters szerint az ENSZ régóta érvel amellett, hogy a fekete-tengeri megállapodás kereskedelmi művelet volt, és a szegény államok javát szolgálta, mivel tavaly március óta világszerte több mint 23 százalékkal csökkentette az élelmiszerárakat. A Világélelmezési Program emellett 725 ezer tonna gabonát szállított Afganisztánba, Dzsibuti Etiópiába, Kenyába, Szomáliába, Szudánba és Jemenbe. De Mihail Khan makroközgazdász, akit Oroszország felkért, hogy tájékoztassa a Biztonsági Tanácsot, azt mondta, hogy a legszegényebb országok az Ukrajna által szállított gabonának mindössze 3 százalékát kapták meg, összhangban az ENSZ-adatokkal. Oroszország élelmiszerexportról tárgyal a megállapodásból való kilépést követően a leginkább rászoruló országokba, de még nem írt alá szerződést – mondta Szergej Versinin külügyminiszter-helyettes pénteken Moszkvában.
  • Oroszország múlt hétfő óta sorozatosan bombázza az ukrán kikötőket, és foglal le hajókat a Fekete-tengeren. Ezeket bosszúként aposztrofálja a Krím-félszigetre vezető hídra mért ukrán csapásért.
  • „Az ukrán kikötők elleni támadások új hulláma nagy horderejű hatással lehet a globális élelmezésbiztonságra” – mondta Rosemary DiCarlo, az ENSZ politikai ügyekért felelős vezetője a Biztonsági Tanács előtt.
  • Erdogan török elnök azt reméli, hogy a jövő hónapban találkozik Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, és kijelentette, hogy ezek a tárgyalások a fekete-tengeri gabonaszerződés visszaállításához vezethetnek, és pénteken felszólította a nyugati országokat, hogy vegyék figyelembe Oroszország követeléseit.
  • Linda Thomas-Greenfield, az Egyesült Államok ENSZ-nagykövete kijelentette, hogy Oroszországnak nincs jogos oka a megállapodásból való kilépésre. Oroszország gabona- és műtrágyaexportjára nem vonatkoznak nyugati szankciók, de Moszkva szerint a fizetési, logisztikai és biztosítási korlátozások akadályozták a szállítást.
  • Moszkva egyik legfontosabb követelése az orosz Mezőgazdasági Bank, a Rosselkhozbank visszakapcsolása a SWIFT nemzetközi fizetési rendszerhez. Azt az Európai Unió 2022 júniusában tiltotta le.
  • Miután Oroszország kilépett a gabonaegyezményből, Ukrajna ideiglenes szállítási útvonalat vezetett be a gabonaszállításra. A Reuters értesülései szerint az erről szóló levelet, amelyet Ukrajna közösségekért, területekért és infrastruktúrafejlesztésért felelős miniszter első helyettese, Vaszil Shkurakov írt alá, elküldték az ENSZ hajózási ügynökségének és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek (IMO), amely az ENSZ hajózási ügynöksége. A levélben az áll, hogy „Ukrajna ideiglenes jelleggel úgy döntött, hogy bevezet egy ajánlott tengeri útvonalat, amely Ukrajna felségvizeire és Románia kizárólagos tengeri gazdasági övezetére is kiterjed, és amely lehetővé teszi a külföldi hajók mozgásának feloldását a Fekete-tenger északnyugati vizein”.
  • Az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériumának nyilatkozata után, miszerint minden Ukrajna kikötőibe tartó hajó katonai célpontnak minősül, az ukrán védelmi minisztérium szimmetrikus álláspontot hirdetett a fekete-tengeri orosz kikötőkbe belépő hajókkal kapcsolatban. Múlt heti közleményében az Ukrán Honvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy július 21-én 00:00 órától a Fekete-tengeren az Orosz Föderációba vagy az általa elfoglalt ukrán kikötőkbe tartó hajókat potenciális katonai rakomány fuvarozónak tekintik, az összes kapcsolódó kockázattal együtt. A veszély miatt 2023. július 20-án 05:00 órától hajózási tilalmat is bejelentett a Fekete-tenger távol-keleti részén és a Kercsi-Jenikal-szorosban.

Mindez a konfliktus tartósságára utal. Megállapodás, sőt még a közvetlen tárgyalások lehetősége sem került még fel. Ez a búzaárakra nézve egyrészt jelentős ingadozásokat jelent, másrészt további negatív információkkal együtt az emelkedés felé mutat.

Szerző: Fórián Zoltán vezető agrárszakértő, Erste Agrár Kompetencia Központ

Cikk felhasználási feltételek:

Amennyiben a Felhasználó a saját weboldalára, közösségi oldalára tartalmat kíván átvenni a honlapról, azt kizárólag oly módon teheti meg, hogy a cikk címét és tartalmának rövid összefoglalóját (leadet) a képi elemek nélkül, változatlan tartalommal és hiánytalanul átveszi a Honlapról, és a forrást megjelölve a cikk teljes tartalmára mutató hiperhivatkozást (közvetlen linket) helyez el a címben vagy a lead alá. A felhasználási feltételekről itt olvashat.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink