Az olcsó gabonával a traktorvásárlások sem pörögtek

Jóval kevesebb új traktort helyeztek forgalomba tavaly Magyarországon, aminekl az oka a gabonapiaci helyzet és a kedvezőtlen általános gazdasági környezet.

Tavaly összesen 3009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon – közölte az Agroinform.hu. Ez 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált, rekordnak számító 4457-es darabszámtól; a 2021-es, átlagosnak mondható forgalomtól 8 százalékkal marad el. Az elemzés emlékeztet arra, hogy a 2022-es év kiugró eredményeit a koronavírus utáni élénkülés okozta, és a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. Ez a piaci helyzet azonban a terményárak drasztikus csökkenése, a gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben romló finanszírozási lehetőségek miatt jelentősen romlott. Az alacsony gabonaárak mellett a gépberuházásokban is óvatosabbak a gazdálkodók.

A megrendelések fokozatos kifuttatása miatt márciusig még aktív maradt az új traktorok piaca, ezt követően azonban törvényszerűen bekövetkezett a máig tartó visszaesés. A gabonahelyzet óvatosabbá tette a gazdákat, egy beruházási döntés ma még azokban a gazdaságokban is átgondoltabb és lassabb folyamattá vált, amelyek képesek megfinanszírozni az új gépeket.

A mezőgazdasági gépkereskedelemben tapasztalt visszaesés nem egyedülálló belpiaci jelenség, nemzetközi szinten is hasonló folyamatok zajlanak – mondta Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (Megfosz) elnöke.

A jelenlegi piaci helyzet súlyosságát mutatja, hogy normál esetben a gyengülő vásárlóerő a piacon általában a használt gépek irányába tolja el a keresletet, tavaly viszont mindkét kategóriában párhuzamosan csökkent a forgalom
– tette hozzá.

A traktormárkák közötti versenyben a John Deere tavaly 635 traktort adott el a DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint, ami a piac 21,1 százalékát jelenti.

A 2022-es negyedik helyről a másodikra ugrott a Claas, amely tavaly a forgalom 13,6 százalékát biztosította. A New Holland stabilan tartja 10 százalékos részesedését, amely 2023-ban a harmadik helyre volt elegendő. A magyar piacra az elmúlt években betörő indiai Solis-Sonalika traktorok részesedése idén is elérte a 9 százalékot. A lista további helyein a Fendt, a Case IH és a Massey Ferguson márkákat találjuk. A DataHouse által közölt adatok szerint 2023-ban 1198 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba, a csaknem 38 százalékkal kevesebb az előző év 1929-es mennyiségénél.

A gépkereskedelem forgalma együtt mozog a szélesebb mezőgazdasági szektor teljesítőképességével, így a gépeladások volumene is akkor kerül újra magasabb szintre, amikor a termelés oldalán rendeződik a gazdasági környezet. Miközben az infláció és a kamatkörnyezet is kedvezően alakul, a terménypiaci helyzet a régiónkban nem javult.

A gépforgalom alakulásában fontos szerepet játszanak a támogatások, amelyek pozitív hatása különösen 2024 második felében jelentkezhet

– mondta a Megfosz-elnök.

Szerinte a jelenlegi piaci helyzetben mind a gazdáknak, mind a gépkereskedőknek jelentős segítség volna, ha támogatási pályázatok kiírására már a közelebbi jövőben sor kerülhetne. Ebben az esetben a kapcsolódó gépberuházások már a tavaszi időszakban megkezdődhetnének.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink