Tízszázalékos áremelkedés a nyerstejpiacon

Fotó: Unger Tamás / Vas Népe
Nem állt meg a tej felvásárlási árának növekedése: az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai szerint novemberben az előző havihoz képest 3, az egy évvel korábbival összevetve pedig 10 százalékos volt az áremelkedés.

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 120,23 forint/kilogramm volt 2021 novemberében. A fehérjetartalom 0,02 százalékpontos és a zsírtartalom 0,08 százalékpontos javulása, valamint az alapár 3 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 3 százalékkal nőtt 2021 novemberében a 2021. októberihez képest, és 10 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát – írja legfrissebb kiadványában az AKI.

A nyerstej felvásárlása 2021 novemberében az előző havi mennyiségnél 3 százalékkal kevesebb, míg a 2020. novemberinél 3 százalékkal több volt. A nyerstej kiviteli ára 145,04 forint/kilogramm volt 2021 novemberében, az előző havihoz képest 7 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 23 százalékkal emelkedett.

A kiviteli ár 21 százalékkal meghaladta a termelői átlagárat, a kiszállított nyerstej mennyisége pedig 4 százalékkal bővült 2021 novemberében az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

Idén novemberben az AKI mérései szerint a hazai előállítású tejtermékek közül az előző év azonos hónapjához képest emelkedett a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tej, az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej, a kefir és a trappista sajt (egyaránt +7 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+6 százalék), a gyümölcsös joghurt (+5 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú friss dobozos tej, az adagolt vaj, a tehéntúró, a tejföl, a natúr joghurt (egyaránt +4 százalék), az ömlesztett sajt (+3 százalék) feldolgozói értékesítési ára.

A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett a trappista sajt (+9 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT- (tartós) dobozos tej és pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (egyaránt +5 százalék), az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+3 százalék) fogyasztói ára.