Jön a támogatott hitel a sertéstartóknak

Forrás: AMC
Marketingkampánnyal ösztönzi az adventi időszakban a sertéshús fogyasztását és az abból előállított termékek vásárlását az agrártárca, az AMC és a Hússzövetség.

A jelenlegi piaci krízishelyzetben a minisztérium legfontosabb feladata, hogy az állattartók átmeneti, pénzügyi likviditását támogassa. Az idei évben a már kifizetett 8,3 milliárd forintos állatjóléti támogatás mellett további 5 milliárd forinttal segítik az ágazatot, valamint egy 100 százalékban kamat- és költségtámogatott hitelprogramot is bevezetnek decemberben – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára. Emellett 2022 februárjában újra lehetőség nyílik a mezőgazdasági szereplők előtt, hogy az idén indult krízisbiztosítási rendszer által nyújtott programba belépjenek. Feldman Zsolt elmondta, az elmúlt években a kampányoknak is köszönhetően a sertéshúst vissza tudták helyezni a magyar családok asztalára, annak méltó, tradicionális helyére.

A kampány legfőbb célja továbbra is a kiváló minőségű sertéshús és készítményeinek fogyasztásösztönzése, valamint az ágazat gazdasági helyzetének javítása – hangsúlyozta Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. A covid járvány és a negatívan változó európai- és világpiaci helyzet közepette kiemelten fontos, hogy az ágazat működni tudjon. Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy

a sertéshús fogyasztása annak beltartalmi értékei miatt különösen fontos az emberi szervezet számára,

hiszen számos ásványi anyagot (pl. vas, kálium, cink és kálcium), vitamint (B1, B2, B6 és B12 vitamin), illetve olyan esszenciális aminosavakat és zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szervezetünk önállóan nem képes előállítani, így azokat a táplálkozással kell bevinnünk. A sertéshús-fogyasztás évek óta emelkedő tendenciát mutat Magyarországon, a készítményekkel együtt 33 kg/fő éves szinten van, amely egyre inkább a minőségi húsfogyasztás irányába tolódik.

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy jelenleg rendkívül nehéz helyzetben van a magyar sertéshús ágazat. Két vírus, a covid és az afrikai sertéspestis (ASP), valamint a drasztikusan emelkedő takarmány és energiahordozó költségek is nehezítik a sertéstenyésztők és -feldolgozók életét. Mivel csökkent a kínai sertéshúsimport, így a világpiacon túlkínálat alakult ki, aminek eredményeként jelentősen esett az élősertés ára Európában, így Magyarországon is. Arra kérte a fogyasztókat, hogy segítsék az ágazatot azzal, hogy az ünnepi időszakban is magyar hústerméket vásárolnak. A jelenlegi szabályozás szerint a termékeken már köteles a kereskedő feltüntetni a hús eredetét. A csomagolt termékeken a címkén találja a fogyasztó a hús eredetét, míg a hentespultokon kiírva vagy zászlóval kell jelezni a földrajzi eredetet, így a fogyasztók könnyen meg tudják állapítani, honnan származik az általuk választott tőkehús.