Taroltak a Maul-borok, célegyenesben a borpromóciós programok

Fotó: Fekete István
Hat aranyérmével a villányi Maul Zsolt Prémium Winery lett a 42. Országos Borverseny legeredményesebb borászata. Az eredményhirdetésen elhangzott: hamarosan megjelennek a 2,6 milliárd forintos támogatásból és a borászok hozzájárulásából megvalósuló borpromóciós program első akciói.

„A bor a magyarok számára a nemzeti identitás része, ez a borverseny pedig képes megmutatni a fogyasztóknak a magyar borászat sokszínűségét” – mondta a Hegyközségek Nemzeti Tanács (HNT) 42. Országos Borverseny (OBV) díjátadóján Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára. A hazai borászat termékeinek megismertetése kulcsfontosságú, mert az igazi motivációt a fogyasztók vásárlási döntései jelentik – tette hozzá.

Feldman utalt a HNT-ben a közelmúltban lezajlott tisztújításra, és köszönetet mondott a testületben tisztséget vállalóknak, mondván, hogy nem a legkönnyebb végét fogják meg a munkának, majd a HNT korábbi elnökének, az OBV szervezőbizottsága elnökének, Légli Ottónak a verseny elmúlt években végbement fejlődéséért. Az államtitkár bízik abban, hogy az OBV-n elért eredmények üzleti sikerekre válthatók, és a borpromóciós programok is meghozzák a gyümölcsüket, de a lényeg, hogy valóban a legjobb borokat tudják ezek mögött bemutatni.

Az idei OBV-re egyébként mind a 22 magyarországi borvidékről érkeztek nevezések, és több mint 200 borászat 918 tételét minősítették a bírálatkor. A versenyre kerülő borok egy háromszintű kiválasztási rendszer végén kapják meg minősítésüket, a bírálatot ugyanis megelőzik a hegyközségi és a borvidéki zsűrizések.

Egy termelő sok hibát el tud követni, de ezek közül talán a legnagyobb, ha nem megfelelően értékeli a termékét, és nem megfelelően pozicionálja

– mondta beszédében Légli Ottó, a szervezőbizottság elnöke, aki az OBV-vel kapcsolatban pozitív fejleményként említette, hogy az elmúlt négy-öt évben évről évre 5-10 százalékkal nőtt a nevezett tételek száma – tavaly például 824 volt. A nevezett borok 60 százaléka volt fehér, egyharmada pedig vörös. Kevesellte a pezsgők arányát, amely mindössze 5,7 százalék volt, miközben sokszor elhangzik az, hogy Magyarországon pezsgőforradalom zajlik. Számára ugyancsak meglepően kevés, a tételek 2,7 százaléka volt organikus bor.

Az idei verseny statisztikái közül szemezgetve Légli elmondta, hogy a nagyaranyérmet nyert borok 40 százaléka volt tokaji, 20-20 százalékuk pedig a Badacsonyi, a Kunsági és a Villányi borvidék terméke. Az aranyérmes borok aránya a nevezettekhez képest a Villányi borvidéknél volt a legmagasabb, 18 százalék, ezt követte a Tokaji 15 és a Szekszárdi 10 százalékkal. Érdekes, hogy a Kunsági borvidék a maga 7,8 százalékával ebből a szempontból jobban szerepelt, mint az 5,8 százalékot elért Etyek-Budai, a nevezett borainak 5-5 százalékával aranyérmeket elért Egri, illetve Neszmélyi borvidék. Idén az aranyérmes borok 51 százaléka volt fehér, 39 százaléka vörös, 5 százaléka rozé, 2 százaléka pedig pezsgő.

A bizottságok összeállításakor ügyeltek arra, hogy azokban egyaránt legyen borász, oktató, kutató, szakújságíró, illetve a kereskedelem képviselője, tapasztaltabbak és fiatalabbak egyaránt – mondta Varga Máté, a HNT szakmaközi ügyekért felelős alelnöke. Fontosnak tarották azt is, hogy a bírálat építő legyen, ösztönözze a borászokat a további fejlődésre.

Az OBV-n elért eredmények azért is fontosak, mert a díjnyertes borok népszerűsítése képezi a komplex borpromóciós program alapját.

A program gazdasági hátterét pedig a Vidékfejlesztési program 2,5 milliárd forintos támogatása biztosítja, amihez a borászok a forgalomba hozott borok után fizetett – literenként 1 forintot kitevő – szakmaközi bormarketing-járulékkal járulnak hozzá. Az alelnök szerint jelenleg a pályázat utolsó adminisztrációs munkái zajlanak, hamarosan már konkrét promóciók is lesznek.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink