A tárcavezető kifejtette a Mezőgazdasági és Halászati Tanács Luxembourgban tartott ülését követően nyilatkozott, és elmondta, hogy az ülés megkezdése előtt az öt frontország – Bulgária, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Magyarország – agrárminiszterei arról egyeztettek, hogy az együttműködés és a közös álláspont képviselete továbbra is nagyon fontos Brüsszellel szemben. Az importtilalom meghosszabbításával kapcsolatban hangsúlyozta, az intézkedésnek agrárgazdasági szempontból csak akkor van értelme, ha az legalább az új termés betakarításáig és raktározásáig fennmarad. A búza és a repce esetében ez megvalósítható szeptember 15-ig, a kukorica és a napraforgó esetében azonban nem. A logikus lépés tehát, ha legalább e két termék tekintetében az uniós importtilalmat december 31-ig meghosszabbítják – húzta alá.
Nagy István arról is beszámolt, hogy francia és német miniszterkollégáival tárgyalást kezdeményezett annak érdekében, hogy végigbeszéljék azokat a folyamatokat, például az ukrán gabona okozta piaci zavarokat, melyek kihívásokat jelentenek a mindennapokban. A legfontosabb, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek európai piacon való jelenlétére hosszútávon fel kell készülni, így átfogó megoldásokat kell találni.
Az ukrán mezőgazdasági termékeket el kell juttatni a harmadik világ országainak piacaira, ahol hagyományosan jelen voltak az orosz-ukrán háború előtt is.
Az Európai Bizottságnak lépéseket kell tennie annak érdekében is, hogy egy progresszív tranzit szállítási díjtámogatást tudjanak bevezetni. El kell érni, hogy az ukrán mezőgazdasági termékeket nemcsak az unió belső piacaira, hanem Európa kikötőibe tudjuk szállítani, hogy onnan a rászoruló országokba is eljussanak.
A miniszter rámutatott, július 18-án lejár az az egyezmény, amely a fekete-tengeri útvonalon való gabonakiszállítást lehetővé teszi. Éppen ezért az öt frontország miniszterétől mandátumot kért arra vonatkozóan, hogy erősítsék azt a kezdeményezést, amely a fekete-tengeri kikötők tovább működését segítené. Lehetőség szerint újabb tengeri kikötőket kell nyitni, hogy minél nagyobb volumenben lehessen az ukrán gabonát a hagyományos tengeri útvonalakon szállítani. Nagy István kiemelte:
az utóbbi időben tengeri útvonalon az ukrán mezőgazdasági termékeknek mindössze kis részét szállítják, a többi rajtunk, az öt frontországon keresztül érkezik Európába.
Ebből is látszik, mekkora belső piaci változásokat eredményez az ukrán mezőgazdasági termékek korlátlan beáramlása Európába – hangsúlyozta.