Nem sok jót jelez a fogyasztóknak a lengyel paradicsompiac

Forrás: Getty Images
Bő másfél hónapot késik és csaknem 30 százalékkal magasabb áron kerül piacra a belföldi termelésű hajtatott paradicsom Lengyelországban. 

Március végén tűntek fel a Kalisz nagybani piacon az első, hazai hajtatásból származó gömbparadicsom-tételek Lengyelországban, ami egyrészt jó egy hónapos kését jelent még a tavalyi, szintén megkésett szezonkezdethez is, másrészt az árak jóval magasabbak, mint korábban bármikor – írja honlapján a FruitVeB.

Tavaly a Kalisz nagybani piacon – ahol hagyományosan az első hazai hajtatott paradicsom meg szokott jelenni – február 24-én kezdődött a tételek értékesítése 6 kilogrammos kartononként 120 zloty, azaz 20 zloty/kilogramm, vagyis 1600 forintos kilónkénti áron. Már erre mindenki azt mondta, hogy „csak” február 24-én, hiszen 2021-ben már január 28-án megkezdődött a belföldi termelésből származó paradicsom árusítása, ráadásul 100 zloty/6 kilogrammos karton-, tehát kilónként 16,7 zloty, vagyis 1370 forintos áron.

Az idei szezonkezdet ehhez képest mind a szezonkezdet időpontjában, mind az árakban jelentős csúszást mutat: szórványosan március 9-én jelent meg egy-egy kisebb tétel a Kalisz piacon 6 kilogrammos kartononként 150 zlotys, azaz 25 zloty/kilogrammos – kilónként 2050 forintos – áron, de igazából csak március 20-át követően vált nagyjából állandóan elérhetővé a paradicsom 130 zloty/karton, azaz 21,5 zlotys, 1750 forintos kilogrammonkénti ár környékén. Összehasonlításképp: 2022. márciusának végén a Kalisz kínálatában 80 zloty volt egy karton paradicsom átlagára, ami 13,3 zlotys, 1100 forintos kilós árat jelentett.

A mostani árak híven tükrözik azokat a problémákat, amelyekkel a lengyel hajtató ágazat az elmúlt időszakban szembesülni volt kénytelen.

Az energia árának emelkedése, valamint a fűtőanyagokhoz való hozzáférés bizonytalansága miatt a lengyel hajtató kertészek igen jelentős hányada tolta későbbre a termelés megkezdését,

és ez a késedelem most meglátszik a jelenlegi kínálaton. És ez még jó darabig így is marad. További gondot jelent, hogy az importáru is igen drága, mivel a beszállító országok is problémákkal küzdenek – elsősorban Spanyolország, Marokkó és Törökország.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink