A lengyel fuvarozók 2023 november 6-ától két hónapig blokád alá vették az ukrajnai határon lévő ellenőrző pontokat, és követelték az Ukrajna vízummentes szállításának törlését. Azt ígérik, hogy mindkét irányba óránként csak egy kamiont engednek be, amivel gyakorlatilag már leállt a határon túli forgalom a legnagyobb átkelőhelyeken: Yagodyn – Dorogusk, Krakkó – Korchova, Rava-Ruska – Grebenne.
A graintrade.com.ua beszámolója szerint
„Míg 2021-ben Lengyelország 160 ezer engedélyt adott ki az ukrán fuvarozóknak, addig 2023 januárja és augusztusa között 880 ezer szállítást hajtottak végre a lengyel határon. Azaz a fuvarozás volumene 7,5-szeresére nőtt és év végére elérheti az 1,2 milliót. Saját piacunk védelme érdekében kereskedelmi engedélyek bevezetését követeljük az ukrán cégek számára, kivéve a segélyeket az ukrán hadsereg számára” – mondja Tomás Borkovszkij sztrájkszervező. Azt ígérik, hogy az utasforgalmat, a katonai és a humanitárius szállításokat nem akadályozzák.
Ukrajna lengyelországi nagykövete, Vasyl Zvarych a határátkelők lengyel fuvarozók általi blokkolását „fájdalmas csapásnak nevezte Ukrajna hátára”, amely szenved az Orosz Föderáció agressziója miatt, mivel veszélyezteti a „Szolidaritási folyosók” működését Ukrajna és az EU között, amelyek áthaladnak Lengyelország területén.
Úgy véli, hogy egy ilyen lépés az orosz terroristák javára válik, és nemcsak Ukrajna, hanem Lengyelország és az EU érdekeit is sérti, ezért felszólította a sztrájkolókat, hogy vessenek véget a blokádnak, és más, a mozgást nem akadályozó módszerekkel védjék meg érdekeiket. a határon keresztül.
A lengyel fuvarozók követelései, amelyeket a nagykövetségen keresztül nyújtottak be Ukrajna kormányához:
- a lengyelországi határátlépésre vonatkozó engedélyek rendszerének visszaállítása az ukrán fuvarozók számára, amelyet 2022 júniusában töröltek a „vízummentes szállítás” kezdetével;
- szigorítsák meg az ECMT szerinti szállítási szabályok követelményeit az ukrán fuvarozókra vonatkozóan, és tiltsák meg számukra, hogy Lengyelországban céget jegyezzenek be;
- minden határon külön sorokat hozzon létre az üres kisteherautók és az EU rendszámú autók számára, valamint hozzáférjen az ukrán „Shlyah” rendszerhez.
Az ilyen igények megfelelőek és könnyen megoldhatók lennének békeidőben, de a háború és a fekete-tengeri kikötők blokádja idején, amikor a fő export a nyugati határokon keresztül történik közúton, komoly károkat okoznak. Ugyanakkor a lengyel fuvarozók a kockázatok miatt megtagadják a munkavállalást Ukrajnában, ami szintén az ukrán fuvarozók forgalmát növeli.
Szerző: Fórián Zoltán vezető agrárszakértő, Erste Agrár Kompetencia Központ
Cikk felhasználási feltételek:
Amennyiben a Felhasználó a saját weboldalára, közösségi oldalára tartalmat kíván átvenni a honlapról, azt kizárólag oly módon teheti meg, hogy a cikk címét és tartalmának rövid összefoglalóját (leadet) a képi elemek nélkül, változatlan tartalommal és hiánytalanul átveszi a Honlapról, és a forrást megjelölve a cikk teljes tartalmára mutató hiperhivatkozást (közvetlen linket) helyez el a címben vagy a lead alá. A felhasználási feltételekről itt olvashat.