Azzal a céllal alapították 2012-ben a Trivega Kft.-t, hogy a Dél-Alföldön megtermelt, kiváló minőségű paradicsomot minél rövidebb idő alatt a hazai fogyasztók asztalára juttassák el. Ebben kiemelt szerepe van a kiskereskedelmi láncoknak, ez a csatorna felel a bevételeik 90 százalékáért, míg a fennmaradó 6, illetve 4 százalék mögött az export, valamint az egyéb értékesítési csatornák állnak. A kivitel elsősorban a környező országok, így Románia és Szlovákia magyarlakta területeire irányul. Tavaly az új beruházásoknak köszönhetően emelték a tétet, csaknem 25 százalékos növekedéssel 5,42 milliárd forint volt a forgalom, az idei első három negyedév pedig ehhez képest is további 13 százalékos bővülésről árulkodik.
A Trivegát 2014-től három megyét magába foglaló termelői csoport alkotta, 2019 januárjától pedig termelői értékesítő szervezet (TÉSZ) a működési forma, amely immár 15 tagot számlál. „Második és harmadik generációs családi gazdálkodók a tagok, eredetileg fólia alatt termeltünk zöldséget, de a 2000-es évek pályázati lehetőségeivel is élve fokozatosan tértünk át az üvegházakra” – mondta Nemes-Nagyné Vas Andrea ügyvezető. Az egy-másfél hektáros területektől így jutottak el odáig, hogy mára a 15 tag rendelkezésére együttesen bő 50 hektárnyi üvegház és fólia áll, melyből 36 hektáron termelnek paradicsomot, 14 hektáron pedig kaliforniai típusú paprikát, uborkát, télen pedig fejessalátát.
Fordulópontként idézi fel Nemes-Nagyné, amikor
„Úgy ítéltük meg, hogy külön-külön termelőként már nagyok vagyunk, önálló áruházi beszállítónak viszont kicsik, ezért összefogtunk” – emlékezett vissza az üzletasszony a Trivega alapítására. Mérföldkő volt a 2013-ban indult együttműködés a Tesco áruházlánccal, ahová először 8 kilogrammos lédig rekeszekben szállították a magyar paradicsomot. Azóta több meghatározó áruházlánc tőlük szerzi be a magyar paradicsomot, közük a Lidl, a SPAR, a Metro és a Penny is.
Az utóbbi időszak azonban a Trivegánál is kihívásokkal volt teli. „A Covid miatt nem állhattunk meg, hiszen a paradicsom nem terem meg home office-ban, a szükséges higiéniai óvintézkedések mellett mentünk tovább” – elevenítette fel a cégvezető, aki ezt amiatt is fontosnak tartotta, mert így az idénymunkásokkal együtt 550-600 dolgozó megélhetése náluk a legnehezebb időszakban sem került veszélybe. „Most az üzemanyag jelentős drágulásával a szállítási költségek is emelkedtek, de azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a nagyfogyasztói villanyár a tavaszi hónapokhoz képest megduplázódott az elmúlt időszakban” – tette hozzá. Legalább ekkora fejfájást okoz azonban az építőipari áremelkedés a beruházásoknál.
Az üvegházakat geotermikus energiával, termálvízzel fűtik fel, illetve jó vízminőségű kutakból öntöznek. Biológiai növényvédelem mellett termelnek, azaz már palántakortól hasznos rovarokat telepítenek az üvegházakba a növényekre, megelőzve a kártevők pusztítását, elszaporodását. Ideális állapot, ha a biológiai egyensúly elmozdul a hasznos rovarok javára. Csaknem 30-féle paradicsomot állítanak elő, legnagyobb volumenben nagy fürtöst, koktélparadicsomot, cherryt, illetve snacket. Idén májusban az Európa számos pontján díjnyertes sötétlila paradicsom, a Yoom is a Trivega révén érkezett meg Magyarországra, az első időszakban 300 ezer csomag termesztése és forgalmazása kezdődött.
„Elsősorban nem a hazai versenytársakat, hanem a nyugat-európai top termelőket figyeljük. Technológiában a hollandok járnak az élen, de a teljesítményükhöz a precizitásuk, a maximalizmusuk is hozzájárul. Szerencsére az elmúlt években egyre inkább felzárkóztunk hozzájuk. A lengyelekre pedig a kitartásuk miatt nézek fel, sokkal nehezebb körülmények közül indultak a kertészeteik 20-25 éve, hatalmas fejlődésen mentek keresztül” – állapította meg Nemes-Nagyné Vas Andrea.
Évről évre operatív programok mentén dolgoznak, ennek köszönhető, hogy automatizált gépsorokkal rendelkeznek, az üvegházak mellett pedig klimatizált hűtőcsarnokok kapnak helyet. Az idei program keretében a 3000 négyzetméteres kisteleki csarnokot további 1200 négyzetméteres csomagolótérrel toldják meg, a 40 százalékos kapacitásbővítés 28 munkahelyet is teremt. Ebbe az irányba mutat az orosházi fióktelep hűtőcsarnokának növelése is, mivel nem a felvásárlásban érdekeltek, hanem a saját tagok áruit értékesítik, a további növekedéshez a beruházásokon, fejlesztéseken keresztül keresik az utat.
A teljes cikk a Figyelő november 4-étől kapható számában olvasható.