Digitálisan intézhetik ügyeiket a kertészek

Az E-ügyintézési törvény szerint az ügyfél jogosult ügyeit elektronikus úton intézni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni, az erre kötelezett szerveknek pedig biztosítani kell az elektronikus iratok fogadásának technikai hátterét.

Mivel az elektronikus ügyintézés jelenleg még újszerű dolog, szeretnénk megkönnyíteni a benne való eligazodást. A cikkben egy átfogó, általános tájékoztatás után a Nébih hatáskörébe tartozó szaporítóanyag-felügyeleti ügyek elektronikus ügyintézéséhez nyújtunk segítséget, illetve tájékoztatást.

Mivel az elektronikus ügyintézés még újszerű és első látásra bonyolult dolog, a benne való eligazodást a Nébih egy részletes cikkel igyekezett megkönnyíteni az ügyfelek dolgát. Egy általános tájékoztatás után, amelyben végig vették a főbb elektronikus ügyintézésnél használt fogalmakat és rendszereket, a Nébih Mezőgazdasági Genetikai Igazgatóság Kertészeti Szaporítóanyag Felügyeleti Osztály hatáskörébe tartozó ügyek elektronikus ügyintézéséhez nyújtanak segítséget, adnak tájékoztatást.

Elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet. Természetes személy csak törvényben kötelezhető elektronikus ügyintézésre. Gazdálkodó szervezetnek kell tekinteni a cégeket (Zrt., Kft., Bt., stb.) és az egyéni vállalkozó természetes személyeket. A cégek az ügyeiket a hatóságokkal cégkapun, az egyéni vállalkozók Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáson (KÜNY-ön) intézik, ahova a többi között ügyfélkapus azonosítással tudnak belépni. Meghatalmazotti státusz jelölésére is lehetőség van.

Az őstermelőként tevékenykedő természetes személyek részére nem kötelező az elektronikus kapcsolattartás, de nekik is ajánljuk. Különösen fontos lehet ez a mostani pandémiás időszakban, hiszen a postahivatal ez által elkerülhető. Ehhez rendelkezniük kell ügyfélkapuval, és olyan eszközzel, amivel a kitöltött iratot digitalizálni tudják (szkenner, fényképezőgép).

Ügyfélkapu nyitását bármelyik kormányablakban lehet kérni, mindössze egy e-mail címre és egy személyi igazolványra van szükség hozzá.

Ügyfélkapu, cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás

Az ügyfélkapu és a cégkapu olyan számítógépen, internetezésre alkalmas telefonon vagy táblagépen kezelhető elektronikus rendszer, amely alkalmas az ügyfelek (feladó) azonosítását követően üzenetek küldésére, fogadására és tárolására.
A KÜNY Tárhely a természetes személyek, a cégkapu a gazdálkodó szervezetek kommunikációs csatornája. Az onnan és oda érkező küldeményeket hivatalos, ellenőrzött és feladott küldeménynek kell tekinteni. A cégkapu nyitására kötelezett gazdálkodó szervezetek közé tartoznak a gazdasági társaságokon túl az egyesületek, egyesülések, a szövetkezetek, az ügyvédi és közjegyzői irodák, az alapítványok, a társulatok és a külföldi vállalatok fióktelepei is. Az egyéni vállalkozók ügyfélkaput használnak.

A cégkapu az ügyfélkapuról indul. Ahhoz, hogy a cégkapus tárhelyünket is elérjük, előzetesen cégkapus regisztráció is szükséges (aminek folyamatára jelenlegi cikkünkben nem térünk ki.) Belépve az egyéni tárhelyünkre (tarhely.gov.hu) tudunk átváltani a cégkapus tárhelyünkre, ezzel jelezve, hogy a cég nevében járunk el. Belépés után a nevünk alatt találtunk egy „Értesítési tárhely” feliratot, amire kattintva lehet kiválasztani a postafiókhoz tartozó tárhelyeket.

A szőlő, gyümölcs, dísznövény és zöldségpalánta (dughagyma, fokhagyma, gyógynövény) szaporítóanyaggal kapcsolatos ügyek legtöbbje elektronikusan is intézhető. Ezeknél az ügyeknél elektronikus űrlap szolgáltatás nincs még, ezért a szakterületek által előírt űrlapokat az e-Papír szolgáltatás segítségével lehet a Nébih részére megküldeni.

A részletes tájékoztató elérhető az alábbi linken:
https://portal.nebih.gov.hu/-/erdeklodo-kerteszeknek-az-elektronikus-ugyintezesrol