Miután a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szeptemberben rámutatott arra, hogy a hazai piacon is meghatározó német kiskereskedelmi csoport németországi üzleteiben 2022 nyaráig 95 százalékra növelné a teljes mértékben német eredetű friss sertéshús arányát, a társaság magyarországi részlege is örömteli hírt jelentett be.
Azt követően, hogy Győrffy Balázs, a NAK elnöke a németországihoz hasonló lépést szorgalmazott a Magyarországon működő áruházláncoknál is, az Aldi be is jelentette, hogy itthon is lépni fog. Az ALDI mai bejelentése jelentős előnyökkel jár a magyar hústermelőknek, hozzájárul a tudatos vásárlás szélesebb körben történő elterjedéséhez, valamint jelentősen csökkenti a hústermékek előállításának ökológiai lábnyomát.
Az európai uniós közös piachoz való csatlakozással elhárultak az adminisztratív akadályok és a más tagországokból – az ottani túlkínálat miatt sokszor dömpingáron – érkező húsok beözönlése miatt egyre kevesebb hazai húst árusítanak az áruházak. Erről tanúskodik a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) közelmúltban közzétett felmérése is, amely a magyar hústermékek értékesítésének mintegy 8 százalékos csökkenését állapította meg csupán a 6 évvel korábbi kutatásban mértekhez képest. Jellemző, hogy a hazai láncok esetében kisebb a visszaesés, átlagosan 5,6 százalék, míg a nemzetközi láncok esetében az átlagnál nagyobb mértékben, 8,6 százalékkal csökkent a magyar termékek aránya a 2014-es értékekhez képest. Figyelembe véve, hogy a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2019-es jelentése szerint sertéshúsból 311 700 tonna, marha/borjúhúsból 30 800 tonna, míg baromfiból 538 600 tonna volt a hazai hústermelés, ez a csökkenés nagy mennyiségű terméket jelent.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ezen kedvezőtlen helyzetet figyelemmel kísérve régóta és folyamatosan törekszik a hazai termelők szempontjából hátrányos trend megváltoztatására, a negatív helyett a pozitív nemzetközi példák meghonosítására. Mint arról már a NAK is beszámolt, egy meghatározó német kiskereskedelmi csoport közelmúltban nyilvánosságra hozott bejelentése nyomán németországi üzleteiben 2022 nyaráig friss sertéshús kínálatának 95%-a német eredetű lesz, ráadásul a hizlalás, vágás és feldolgozás összes lépésének is az országban kell megtörténnie. Ezzel egyidejűleg a konszern a sertéstartóknak fizetendő garantált minimumárat is megemelné.
Az Aldi lépését az Agrárminisztérium is megköszönte közösségi oldalán, jelezve, hogy a szaktárca is arra törekszik, hogy a fogyasztókat a friss, hazai alapanyagok és élelmiszerek vásárlására ösztönözzék.
![](https://agrokep.vg.hu/wp-content/uploads/2021/10/4567962NagyIstvanGyoffyAldi.jpg)
Fotó: Agrárminisztérium
Mindezek ismeretében nagy horderejű az ALDI Magyarország azon bejelentése, miszerint az ALDI hazai üzleteiben állandó kínálatában hamarosan kizárólag magyar friss húst fog árusítani, az átállás rövidesen – kifutó rendszerben – elindul.
Túlzás nélkül elmondhatom, hogy ez egy jelentős áttörés, és rendkívüli öröm, hogy a részese lehettem. Remélem, hogy az első multinacionális kereskedelmi vállalat példáját hamarosan a többi kiskereskedelmi lánc is követi, továbbá, hogy ez a szándék más termékkörökre is kiterjed.A hazai termelők és fogyasztók érdekeinek képviselete és a magyar élelmiszergazdaság védelmében tett folyamatos erőfeszítéseink részeként a témát újra felvetettük az összes jelentősebb kereskedelmi láncnál, ezen tárgyalások folyamatban vannak. A magyar húsok és hústermékek ráadásul frissebbek, ízletesebbek, kiemelkedően jó minőségűek, biztonságosak, és környezettudatosabb választást is jelentenek.
– közölte Győrffy Balázs a mai bejelentés kapcsán.
Természetesen a tudatos vásárlók már jó ideje keresik a magas minőségű, és rendszeresen ellenőrzött forrásból származó hazai termékeket, azonban a NAK újabb sikere további előnyöket is nyújt számukra. A hazai gazdák, a magyar gazdaság támogatásán túl, a jelentősen kisebb távolságról, rövidebb idő alatt és kevesebb ideig hűtött termékek ökológiai lábnyoma is jelentősen kisebb.