Az emelkedő élelmiszerárak miatt maradnak a pandémiás szokások a fogyasztóknál

Fotó: ach Máté / Magyar Nemzet
A PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2022 felmérése szerint a válaszadók 47 százaléka számít legalább még fél évig emelkedő élelmiszerárakra.

A fogyasztók világszerte növekvő árakkal néznek szembe. A PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2022 válaszadóinak több mint 75 százaléka a legtöbb kategóriában a jelenlegihez hasonló vagy magasabb kiadásokra számít a következő hat hónapban – írja cikkében az Euromeatnews.

Figyelemre méltó, hogy a válaszadók 47 százaléka többet költ élelmiszerekre, és sokan azt tervezik, hogy csökkentik a luxus- és prémiumtermékekre (a válaszadók 37 százaléka), az étkezésre (34 százalék), a művészetekre, a kultúrára és a sportra (30 százalék), valamint divatra (25 százalék) fordított kiadásaikat.

A fogyasztói rugalmasságot próbára tették az elmúlt két évben az ellátási lánc zavarai és korlátozásai miatt. Bár a korlátozások feloldása után visszatért a fogyasztói lelkesedés, az emelkedő infláció és kamatlábak újabb nyomást gyakorolnak a költekezésre és a fogyasztási magatartásra. Nem lehet arra számítani arra, hogy ez a nyomás egyhamar enyhül.

A felmérés azt mutatja, hogy az emberek további áremelkedésre számítanak,

és keresik a módot arra, hogy vásárlási preferenciáikat hozzáigazítsák az új környezethez anélkül, hogy feladnának olyan tényezőket, mint a legjobb vásárlási élmény vagy a kedvenc márkák. Ugyanakkor a kereskedőknek és a gyártóknak meg kell birkóznia mind a fogyasztói kereslet, mind a saját inflációs és ellátási lánc nyomásával.

Összességében az élelmiszerek árának emelkedése volt a legelterjedtebb probléma az üzletben (65 százalék) és az interneten (56 százalék) vásárló fogyasztók vásárlási élményét illetően. A megkérdezett fogyasztók több mint fele, 57 százaléka állítja, hogy szinte mindig vagy gyakran tapasztalja az élelmiszerek árának emelkedését. Az ellátási lánc problémái is befolyásolták a vásárlási élményt, leginkább az, hogy nem tudtak megvásárolni egy terméket, mert az nincs raktáron (online, 43 százalék; bolti 37 százalék). A fogyasztók az internetes vásárlások hosszabb szállítási idejét (42 százalék), a hosszabb sorokat vagy a forgalmasabb bolti helyeket (36 százalék) is említik.

Azok a fogyasztók közül, akik az ellátási lánc problémáit tapasztalják, mint például a termék elérhetőségének hiányát vagy a vártnál későbbi szállítást, sokan azt mondják, hogy nem haboznak változtatni. Több mint egyharmaduk, 37 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy különböző kereskedőkhöz fordulna, hogy kielégítse igényeit, vagy ha bolti vásárlók, akkor az internetre váltanának. Az online vásárlók közel harmada, 29 százaléka azt mondja, hogy lehetőséget adna a bolti kiskereskedelemnek, hogy jobban megfeleljen igényeinek, 40 százalékuk pedig összehasonlító oldalakat használna a termékek elérhetőségének ellenőrzésére.

A globális bizonytalanságok és az ellátási lánc problémái arra is késztetik a fogyasztókat, hogy jobban keressenek hazai piacukat. Tízből nyolc válaszadó jelezte, hogy hajlandó az átlagosnál magasabb árat fizetni a helyben vagy belföldön előállított termékekért.

A fogyasztók életmódjukat és vásárlási szokásaikat változtatták a COVID-19 világjárvány következtében. Úgy tűnik, ezek közül a szokások közül sok megrögzült, és a következő hat hónapban meg is erősödik.

A járvány miatt a megkérdezett fogyasztók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már növelte online vásárlásait, míg 42 százalékuk csökkentette a fizikai boltokban történő vásárlást. A válaszadók fele többet főzött otthon, 50 százaléka pedig növelte az otthoni kikapcsolódást és szabadidős tevékenységeket.

A jövőre nézve ezek a fogyasztói elvárások a következők:

  • 50 százalékuk több internetes vásárlásra számít – ez a legmagasabb a millenniumi (58 százalék) és a Z generáció (57 százalék) között. Alacsonyabb a baby boom (32 százalék) és a Gen X (42 százalék) körében.
  • 46 százalékuk tervez többet főzni otthon.
  • 41 százalékuk több szabadidős tevékenységet végez otthon.
  • 41 százalékuk többet vásárol olyan kiskereskedőktől, amelyek hatékony szállítási/begyűjtési szolgáltatásokat nyújtanak.
  • 22 százalékuk kevesebbet fog vásárolni a fizikai üzletekben; csak 33 százalékkal nő a bolti vásárlás.