Akár ötmilliárdot is költhetünk csokinyuszira

Fotó: Bujdos Tibor / Észak-Magyarország
Ötmilliárd forintos húsvéti forgalomra számítanak az édességgyártók. Tavaly egész évben 230 milliárd forintot költöttek a magyarok édességre.

Rengeteg nyalánkság fogy az év végi időszakban is, akkor összesen hétmilliárd forintért vásárolunk csoki-Mikulást, szaloncukrot és desszerteket – hangzott el a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) sajtótájékoztatóján. Csokinyusziból 900 tonnát veszünk, Mikulásból pedig 600 tonnát.

Az árakat firtató kérdésre a MÉSZ elnöke azt mondta: az elmúlt egy-két évben az árak stabilak voltak, most közel vannak a tavalyihoz.

Ugyanakkor karácsonyra drágulást jósol, példaként elmondta, már most is van olyan ostyatermék, aminek az ára 20 százalékkal lett magasabb.

A hazai cukor-, csokoládé-, keksz- és ostyagyártók közé 25 tagvállalat tartozik – válaszolta a VG kérdésre Sánta Sándor, a MÉSZ elnöke. A szövetséghez tartozó tagvállalatok a hazai édesipari szektor 85-90 százalékát fedik le. Idén a szövetség becslései szerint 900 tonna édességet vehetnek le a vevők a polcokról, míg 2020-ban 800 tonnára esett vissza a korábbi 1000 tonnáról a lakosság édességfogyasztása.

A pandémiás hatások már nem érezhetők, de az ehhez kapcsolódó további kihívások erőteljesen megjelentek az elmúlt hónapokban az édességszektorban is. A szövetség elnöke a szállítási gondok mellett a nyersanyagok és a csomagolóanyagok hiányát, az inflációt és az energiaárak emelkedését említette a problémák között.

Tízből hatan az édeset tartják kedvenc ízüknek. A nők és a fiatalok inkább édesszájúak, a városlakók pedig kevésbé kedvelik az édes ízt – ismertette Antal Emese dietetikus, szociológus egy idén január végén és február elején készült reprezentatív felmérés adatait. Magyarországon a lakosság évente 10-11 kilogramm édességet eszik, csak csokoládéból évente 3,5 kilót fogyasztunk. A magyarok 33 százaléka naponta eszik kekszet, süteményt, csipszet, nyáron a jégkrém a kelendőbb, télen pedig a csokoládé. Csak az édességimádók negyede tudatos vásárló – hangzott el a MÉSZ eseményén. A vevők fele a minőség alapján választ, 14 százalékuknak pedig az ár a döntő.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink