Módosul a földtörvény, haszonbérleteket is érinti a változás

Lezajlott az általános vitája a parlament előtt lévő, 17 törvény módosítására javaslatot tevő agrár-salátatörvénynek.

Több területen is eszközöl módosításokat a parlament előtt lévő salátatörvény, de talán a legtöbbeket a földtörvényt érintő javaslatok érinthetik. A jogszabályról az általános vitát szerdán folytatták le a parlamentben. Ennek során Nagy István agrárminiszter röviden ismertette a javaslatokat, melyek közül az egyik legfontosabb a Földforgalmi törvény módosítása, amely egyrészről az idén elfogadott új ingatlan-nyilvántartási törvényre történő áttéréshez szükséges rendelkezéseket tartalmazza, másrészről az adásvételi szerződések, illetve a haszonbérleti szerződések hirdetményi úton történő közlésének és a hatósági jóváhagyási eljárásnak a kapcsolata kerül újraszabályozásra, harmadrészt az Európai Bíróság által a haszonélvezetek megszüntetése miatt hozott ítélet végrehajtására vonatkozóan állapít meg rendelkezéseket.

Az agrárminiszter beszámolója szerint azon hatósági jóváhagyáshoz kötött szerződések esetében, amelyeknél helye van az elővásárlási, illetve előhaszonbérleti jog gyakorlásának, a jelenleg hatályos eljárásrend alapján a hatósági eljárás megindítására csak a közzétételi procedúra lefolytatását követően kerül sor. Emiatt sajnos a kifüggesztett szerződés azon alapvető hibáira, amelyek a jóváhagyás azonnali megtagadását vonják maguk után, csak a kifüggesztési időszak lejártát követően derül fény. Ebben az esetben a probléma kizárólag új szerződés megkötésével orvosolható, melyet értelemszerűen újabb kifüggesztési eljárás követ. Ez időben elhúzódó folyamat, valamint felesleges terhet ró a közzétételben operatív módon részt vevő jegyzőkre, és hátrányos az elővásárlási, előhaszonbérleti jogosultságukkal élni kívánó személyek számára is. Szükséges ezért az eljárás olyan irányú módosítása, mely lehetővé teszi az azonnali megtagadásra okot adó hibában szenvedő szerződések előzetes kiszűrését még a kifüggesztést megelőzően.

Az új szabályozás értelmében azon hatósági jóváhagyáshoz kötött szerződések esetében, amelyeknél helye van az elővásárlási, illetve előhaszonbérleti jog gyakorlásának, a feleknek nem a jegyző, hanem a földhivatal felé kell benyújtaniuk a megkötött szerződést.

A hatóság az előzetes vizsgálata során kiszűri az alapvető hibában szenvedő szerződéseket, és megtagadja a jóváhagyásukat. Amennyiben megtagadásra nem kerül sor, úgy a hatóság hivatalból intézkedik a jegyző felé a szerződések közzététele érdekében.

A jogalkalmazói visszajelzések, valamint az irányadó kúriai joggyakorlat áttekintése alapján indokolt a több föld dologösszességként történő átruházása egyes eseteinek pontosítása – mutatott rá Nagy István. Több föld egybefoglalt vételáron történő eladásának továbbra is az egyik alapesete, ha azok egymással szomszédosak. A használó személyéhez kötődő kritérium azonban módosul: eszerint egybefoglalt vételáron történő eladásra sor kerülhet akkor is, ha a földek azonos vagy szomszédos járás területén fekszenek, de a földek bejegyzett földhasználója csak az eladó, vagy legalább három éve a vevő lehet. A visszaélések megakadályozása érdekében több föld egybefoglalt vételáron történő eladása esetén a földműves tulajdonostársat megillető elővásárlási jog csak akkor gyakorolható, ha ezen elővásárlási jogosultság valamennyi érintett ingatlan vonatkozásában fennáll.

A haszonbér aránytalansága a szerződés jóváhagyása megtagadásának oka. Akkor kell a haszonbér értékét aránytalannak kell tekinteni, ha az érintett föld nem rendelkezik olyan objektív előnyös tulajdonságokkal, amelyek a helyben szokásos haszonbér mértékétől való eltérést indokolják.

A törvény meghatározza a figyelembe vehet előnyös tulajdonságokat: a föld fekvése, a föld minősége (aranykorona értéke), öntözhetősége, művelhetősége, közútról való megközelíthetősége. Nem lehet azonban figyelembe venni bizonytalan, jövőbeni eseményeket, és szubjektív, azaz a haszonbérlő elhatározásától, kockázatvállalásától függő körülményeket. Az átlagos haszonbértől való eltérés esetén a bizonyítási teher a haszonbérbe adóra esik arra vonatkozóan, hogy a haszonbér értéke arányos. Az Agrárkamara jelzéssel élhet a földhivatal felé a haszonbér aránytalansága tekintetében. Ebben az esetben a Kamarát az eljárásában az ügyfél jogállása, a mezőgazdasági igazgatási szerv haszonbérleti szerződést jóváhagyó vagy megtagadó határozata elleni közigazgatási per vonatkozásában pedig keresetindítási jog illeti meg.

Változnak a haszonbér fizetésének szabályai. A transzparencia érdekében a haszonbér fizetése átutalással vagy postai utalvánnyal történhet, amely alól kivételnek az 1 hektár területnagyságot el nem érő földre vonatkozó haszonbérleti szerződés, a hozzátartozók közötti ügyletek, valamint a tanya haszonbérletére irányuló ügylet minősül.

A haszonélvezetek ügyében született Európai Bírósági ítéleteknek való megfelelés érdekében a kormány több mint két éven keresztül egyeztetett az Európai Bizottsággal. Ennek nyomán az érintettek lehetőséget kapnak a törölt jogosultságuk visszajegyeztetésére vagy pénzbeli kompenzációra. A visszajegyzésre azonban számos objektív oknál fogva nincs mód, például ha az ingatlan időközben tulajdonost váltott vagy megosztásra került – mondta Nagy István a parlamenti expozéjában.

A visszajegyzést meghatározott határidőn belül lehet kérelmezni, amely határidő jogvesztő. A feltételek fennállását a földhivatalnak vizsgálnia kell. A pénzbeli kompenzáció összege függ a volt haszonélvező életkorától, alapja az ingatlan értékének 5 százaléka.

A cikk felhasználási feltételeiről itt tájékozódhat.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink