A zöldségek és gyümölcsök áfájának csökkentését kérik a német fogyasztóvédők

Fotó: Kallus György / Világgazdaság
Felhívást intézett a Németországban újonnan formálódó kormánykoalíció tagjaihoz a Sozialverband (VdK, Szociális Szövetség), a Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv, Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetsége) és a Greenpeace, amelyben a friss zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek és növényi alapú tejpótlókra kivetett áfa lehető legkisebb mértékűre csökkentését kérik.

Az áfacsökkentést szorgalmazó szervezetek szerint ez ösztönző hatással lenne a társadalom számára arra, hogy az állati eredetű élelmiszerek helyett több növényi eredetű élelmiszert fogyasszanak. „A szövetségi kormány feladata, hogy elérje az éghajlatvédelmi törvényben meghatározott kibocsátási célokat. Ezért biztosítania kell, hogy az egészséges, környezet- és éghajlatbarát táplálkozás minden fogyasztó számára lehetséges és megfizethető legyen, például a gyümölcsök és zöldségek áfájának csökkentése révén” – mondta Klaus Müller, a Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetségi Szövetségének elnökségi tagja.

A FruitVeB honlapja által idézett hír szerint a fenntartható és egészséges élelmiszerfogyasztást ösztönző adóreform széleskörű egyetértésre talál:

A német polgárok 71 százaléka támogatja, hogy az élelmiszeráraknak tükrözzék a valós költségeket – beleértve a termelés során keletkező környezeti és éghajlati károk költségeit is

(a Kantar piackutató cég által a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetségének megbízásából készített reprezentatív felmérés eredményei szerint). A megkérdezettek 81 százaléka támogatja továbbá a környezet- és klímabarát fogyasztást ösztönző adókedvezményeket.

A felhívást megfogalmazó szervezetek a szövetségi kormány számára egyértelmű kötelességként határozzák meg, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a növényi eredetű élelmiszerek áfáját, és hogy a német kormány Brüsszelben az egész EU-ra kiterjedő áfamentességért dolgozzon. A szervezetek szerint ez segítene ellensúlyozni az élelmiszerárak jelenlegi emelkedését. Németországban jelenleg 19 százalék a felső, például egyes szolgáltatásokra kivetett áfakulcs, a mindennapi élethez szükséges termékekre pedig általában 7 százalék körüli áfát kell fizetni.