Nagy feszültséget okoz a dinnyeágazatban, hogy egy áruházlánc a keresleti piac ellenére, a szezon közepén drasztikus akcióba kezd, a kilónkénti 149 forintos árrral a dinnyét csak a vásárlók becsalogatására használva. Ha az üzletláncok nem nézik a hazai termelők érdekeit, akkor évek múlva csak több ezer kilométerről, nagy költséggel érkező import dinnye lesz, ami össze sem hasonlítható a friss, minőségi hazaival – és jóval drágább is lesz – áll a NAK és az MDE közös közleményében.
A korábbi évek egyes áruházláncok általi árletörő akciói, valamint kedvezőtlen időjárása miatt sokan abbahagyták a termelést, illetve jelentősen kisebb területen végzik azt. Ezen a lecsökkent nagyságú termőterületen – hiába az idei, a dinnyének kedvezőbb időjárás miatti jobb átlaghozam és minőség – összességében a megelőző éveknél kevesebb dinnye (130-140 ezer tonna) terem.
Idén a dinnyét itthon és nemzetközi szinten is keresleti piac jellemzi, ugyanis a déli országokban (Spanyolországban, Görögországban és Olaszországban) 20-25 százalékkal csökkentették a termőterületeket. A jelenlegi – kereslet-kínálat alapján kialakult – emelkedő, illetve stagnáló hazai 250-300 forintos piaci árak mellett érthetetlen az, hogy az egyik üzletlánc (az Aldi) drasztikus akciót indít július 28-án, a szezon közepén.
Az üzletlánc 149 forintos kilónkénti áron fogja árulni a dinnyét, amelyet így gyakorlatilag „olcsó” marketingeszköznek használ, hogy azzal becsalogassa boltjaiba a vásárlókat. Ez az árletörő akció ellehetetlenítheti a termelőket. Reméljük, hogy a lépés nem készteti a többi kiskereskedelmi láncot is árcsökkentésre, hiszen a dinnyeszezon jelentős része még hátra van.
Közép és hosszú távon csak akkor alakulhat jól a piac mind a fogyasztók, mind a dinnyetermelők, mind a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.