Snack helyett zöldség? – sokaknak eszébe sem jut

A Snack5 európai kampány keretében Németországban és Ausztriában összesen 1659 résztvevővel egy olyan felmérést végeztek, melyben azt vizsgálták, mi tartja vissza az embereket attól, hogy a jelenleginél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszanak – hívja fel a figyelmet honlapján a FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet.

Az eredmények szerint Németországban a válaszadók mindössze 14, Ausztriában pedig 16,8%-a nyilatkozott úgy, hogy a reggelizőasztalukon rendszeresen lenne uborka, koktélparadicsom vagy egyéb gyakori zöldség. A megkérdezetteknek csak 20%-a válaszolta, hogy a fő étkezések között zöldséget majszolgat. Pozitív üzenet, hogy a németek 60, az osztrákok 68,8%-a körében a gyümölcsök népszerű délutáni finomságnak számítanak, és a válaszadók 75%-a szerint finom ízük miatt fogyasztanának többet. A második és harmadik helyen a jótékony egészségügyi hatásokat, illetve azt jelölték meg, hogy ezek a termékek frissek és nem feldolgozottak.

Melyek voltak a válaszadók szerint a legjelentősebb gátjai annak, hogy több zöldséget vagy gyümölcsöt fogyasszanak a mindennapok során?

A válaszadók 37%-a szerint az a baj, hogy a zöldségek és a gyümölcsök romlandók, gyakran, de kis mennyiséget kell belőlük vásárolni. A második legfontosabb akadály, hogy a válaszadók megítélése szerint drágák is, legalábbis a helyettesítő termékekhez (csokoládé, chips stb.) képest. Csak az interjúalanyok körülbelül 5%-a nyilatkozott úgy mindkét országban, hogy olyan feszített tempójú a napjuk, hogy egyszerűen nem fér bele a fő étkezések közötti nassolás.

Nagyon fontos válasz volt, hogy a fogyasztók csaknem 20%-ának a vásárlás során egész egyszerűen nem jut eszébe az, hogy édesség vagy egyéb snack helyett zöldséget vagy gyümölcsöt is vehetne, azaz a tudatosság erősítésével minden bizonnyal jó eredményeket lehetne még elérni. A német fogyasztók esetében a zöldségek és gyümölcsök vásárlása során az elsődleges szempontok a frissesség és az íz, harmadik helyen pedig a gyümölcsök regionalitása és szezonalitása szerepelt, a termékek ára csak ezek után következett. Az osztrákoknál igen hasonló eredmények születtek, itt a szezonalitás egy kicsit fontosabb volt a termék származásánál.