Nagy költségemelkedések mellett az egy évvel korábbi 12,5 milliárdról 16,7 milliárd forintra növelte tavaly nettó árbevételét a Nagisz-csoport részeként működő Nádudvari Élelmiszer Kft. – mondta el a cég sajtóeseményén Nagy Ádám, ügyvezető igazgató. (Mint ismert, a Nagisz a PortfoLion Zöld Alap révén az OTP-csoport tulajdonában áll, de – ahogyan azt Nagy Ádám hangsúlyozta, nincs együttműködésben a Csányi Sándor OTP-vezér személyes érdekeltségébe tartozó Bonafarmmal.) Eközben adózás előtti eredményük a 2021-es 567 millió forintról 435 millióra csökkent, amit az ügyvezető igazgató a tavalyi költségemelkedéseket is figyelembe véve jó eredménynek tart. A Nádudvari egyébként az év első felében-háromnegyedében csak lassabb ütemben tudta növelni átadási árait, ebben az év második felében érték utol a költségnövekedéseket.
Mint mondta, anyagköltségeik 4,5 milliárd forinttal emelkedtek tavaly az előző évihez képest, amiből 1,2 milliárd forint volt a felvásárolt tej többletköltsége, 850, illetve 450 millió forint pedig az elhasznált villamos energiáé, illetve gázé. Az energiát egyébként a cég napi áron veszi. A gázár emelkedését pedig azzal érzékeltette, hogy a „békeidőben” 70 forintos köbméterár, tavaly július-augusztusban 1100 forintra emelkedett. Az idei tervekkel kapcsolatban is az energiaköltségek jelentik a legnagyobb bizonytalansági tényezőt – tette hozzá.
A Nádudvari Élelmiszer Kft. évente 30 millió liter tejet dolgoz fel, az ebből előállított termékek között pedig nincs folyadéktej – mondta el Nagy Ádám. A társaság árbevételének a felét hozza a tejfeldolgozás, a maradék 50 százalékon pedig egyenlő arányban osztozik az évi 3500-3500 tonna terméket előállító húskészítménygyártás és a mirelit termékek előállítása.
A Nagisz egy 20 milliárd forint értékű beruházási programot hajt végre, amely keretében a Nádudvarinál nemrég zárult egy 2021-ben kezdett, 1,234 milliárd forintos – 431,5 millió forint támogatást kapott – fejlesztés, amely eredményeként
Nagy Ádám szerint egyébként a beruházások nem csak cégük, hanem a nyugat-európai, de például a lengyel élelmiszeriparral szemben is hatékonysági hátrányban lévő magyar iparágban is kulcsfontosságúak.
A Nádudvari 2023-ban 18 milliárd forint körüli árbevételt tervez, amelyet – főként exportjuk növelésével – a következő néhány évben 20 milliárd forintra szeretnének emelni. Az exportjuk egyébként 2021-es 300 ezer euróról tavaly 1 millió euróra nött, az idei cél pedig a 2 millió eurós exportárbevétel elérése. A mirelit termékekkel szeretnének a nyugat-európai – első körben az osztrák és a német – piacra is betörni, amiben fontos szerepet játszhat, hogy az ott kifejezetten nagy az érdeklődés a vegán termékek iránt, amelyekből a Nádudvari háromfélét is gyárt.
A cég várakozásai szerint egyébként az élelmiszerárak a következő időszakban csökkenhetnek, aminek például a sertéshús- és az egyéb élelmiszerek fogyasztásának visszaesése, egyes piacokon, így a tejnél végbemenő alapanyag-árcsökkenés, amit a termelési költségek, például a takarmányok árának mérséklődése táplál. Az energiaköltségek azonban továbbra is nagy bizonytalanságot jelentenek a piaci folyamatok előrejelzésében – tette hozzá.