Forrong a sajtimádó Franciaország, az import mozzarella lenyomja a camambert

Forrás: Shutterstock

Miközben a két sajtféleség nem is riválisa egymásnak a franciák elkezdtek aggódni azért, mert normandiai büszkeségüket, a camambert sajtot egyre inkább elnyomja a piacon az Olaszországból importált mozzarella – írja a france24.com portál.

A lap szerint a camembert népszerűségvesztése arra kényszeríti Franciaországot, hogy felismerje, a lakosság ízlése és hagyományai változnak.

A camembert szenved, mert régimódinak és alacsonyabb elismertségre számít, míg a mozzarella, amely megfogta a fiatalokat

– mondta Mike Bija, aki a La Cremiere du 17 sajtbárt vezeti Párizsban. Itt egy pohár bor mellé, hagyományos nyerstejes camembert, de manapság már az olasz bivalytejből készült enyhébb sajtváltozatot is kínál – ami egykor eretnekségnek számított.

– A Camembert egy kaland, igényes, erős ízű termék – mondta párja, Sakina Merazga. A fehér korongok eladása 1995 és 2020 közötti öt évben 11 százalékkal, évi 48 000 tonnára esett vissza: a mezőgazdasági minisztérium szerint ez az egyetlen csökkenés az öt legnagyobb francia sajt között. A mozzarella eladások eközben 62 százalékkal, közel 38 ezer tonnára ugrottak és semmi jelét nem mutatják a lassulásnak.

A mozzarella eladások hamarosan felülmúlják a camembert eladásait – írta a Nielsen kutatócég egy friss tanulmányában. A nagy piaci átsúlyozás egyik oka, hogy elveszett az hagyomány, amely szerint minden étkezés végén sajtsort helyeznek el egy tányérra a vendégek el, ez a szokás mára a vacsorákra vagy ünnepségekre van fenntartva. Az elmozdulás a vásárlási szokások megváltozását is tükrözi, mivel a legtöbben ma már olyan szupermarketekben vásárolják sajtjaikat, amelyek főleg tömeges márkákat árulnak.

A francia szakminisztérium szerint egy hangulatos környéken található sajtüzlet, ahol drágább termékeket házon belül érlelnek, nagyrészt a múlté – a francia sajtértékesítések mindössze három százaléka történik szaküzletekben vagy piaci standokon. A családok eközben egyre kisebbek, és sokan nem akarnak egy egész camembert-et venni, ami felvágás után gyorsan beérik a hűtőben.

Kétféle camembert létezik, amelyek két nagyon különböző történetet mesélnek el. A camembert túlnyomó többségét pasztőrözött tejjel készítik olyan tejipari óriások, mint a Lactalis, olyan márkákkal, mint a President. Ez volt az egyik első tömeggyártású, széles körben hozzáférhető francia sajt, és ennek eredményeként a francia bor-kenyér-sajt triptichon emblémája.

– Bizonyos értelemben a camembert olyan, mint a bagett, amelyet a 20. század második felében nagymértékben iparosítottak, és íztelen kenyérré vált – mondta Loic Bienassis, az Európai Élelmiszertörténeti és -kultúrák kutatója.

Ugyanakkor élénk a kereslet a Gillot és körülbelül egy tucat másik gyártó által kínált szigorú elvárásoknak megfelelő, ízesebb nyerstejből készült eredetik Camembert de Normandie (AOP) iránt.

Az AOP camembert – amelyhez a füvön táplált normandai tehenek teje szükséges – a teljes piac kevesebb mint 10 százalékát teszik ki, de gyorsan nő iránti a kereslet. 2020-ban több mint 24 milliót adtak el, ami 20 százalékos ugrás az azt megelőző hat évhez képest. A Gillot 25 millió eurót fektet be, hogy korszerűsítse webhelyét, hogy megfeleljen a keresletnek, és most kisebb méretű camemberteket is értékesít, amelyek a mai kisebb háztartásokat célozzák meg.