„Húszmilliárd forintot meghaladó árbevétellel zárhatja az évet a Nádudvari Élelmiszer Kft.” – mondta el Nagy Ádám, a társaság ügyvezető igazgatója. A Nádudvari a Nagisz csoport részeként működik, amely a PortfoLion Zöld Magántőke Alap révén a OTP csoport tulajdonában áll. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket előállító cég árbevétele tavaly 16,7 milliárd, 2021-ben pedig 12,5 milliárd forint volt. Ehhez az árbevétel-növekedéshez ugyanakkor az idei inflációs környezetben is jelentősen hozzájárult egyes termékkörök forgalmának bővülése. A tejtermékeket, hús- és panírozott készítményeket, valamint mélyhűtött termékeket gyártó társaság tavaly a különböző költségelemek növekedése miatt összesen 11-szer emelte árait, idén viszont rohamosan csökkennek az átadási áraik – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Nagy Ádám.
Az egyes üzletágakat vizsgálva ez különösen a tejtermékek esetében feltűnő, azok átadási árai 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint januárban voltak. „Arról viszont, hogy ez a boltokban mennyire látszik meg, nem a mi tisztünk beszélni” – tette hozzá. A hús- és panírüzemükben gyártott termékeknél ugyanakkor maradtak az elmúlt évi árak.
A mennyiségi növekedés a tej üzletágukban jellemző, ami különösen a joghurtoknál feltűnő: itt tavaly októberhez képest közel háromszoros a bővülés.
Ez azért is fontos a cég számára, mert ebben a termékkörben azt a célt tűzték ki, hogy az importtermékektől vegyenek el piaci részesedést. A tejtermékeken belül ugyanakkor egyes termékcsoportoknál masszív visszaesést kell elszenvedniük. Ilyen például a kőrözött, ami év elején még 35-40 százalékos mínuszban volt az éves alapon mért forgalomban, amiből valamennyit visszahozott, de még mindig 20 százaléknál tart.
A húskészítmények piacát alapvetően befolyásolja, hogy az élő sertés ára sokáig nagyon magasan volt, és csupán a 31. héten kezdett csökkenni, mostanra pedig a magyar piacot is meghatározó, egy kiló élő sertésre vetített német jegyzés 2,5 euróról 2,1 euróra csökkent. Nagy Ádám szerint ugyanakkor az általuk a vágóhidakról vásárolt hús alapanyag vételára jóval kisebb mértékben mérséklődött, mint az élő állaté.
A cég a grillkolbászok piacán is vezető szerepre törekszik. Bár az idei grillszezon országosan nem sikerült jól, hiszen a teljes piac 15-20 százalékkal szűkült, a Nádudvari ennek ellenére növekedni tudott, az elmúlt évihez képest mintegy 10 százalékkal, így e termékkör forgalmából is nagyobb szeletet hasít ki, mint tavaly. A fagyasztott termékek szegmensében kifejezetten rosszul indult az év, a kényelmi termékek drágák voltak a fogyasztóknak, de az ársapkás termékek kivezetése óta az „kezd magához térni ez a piac is” – mondta Nagy Ádám.
A Nádudvari megkezdte az exportpiaci építkezést is, az idei évre tervezett duplázás, vagyis a kétmillió eurós árbevétel viszont egyelőre nem teljesül, aminek egyik oka, hogy Szerbia védővámokat vezetett be, így egy jelentős piac kiesett. A nagy áruházláncokkal folytatott tárgyalásaik előrehaladott állapotban vannak. Nagy Ádám szerint többször tűnt úgy, hogy a következő hónapban már megkezdhetik az egyébként Village Gold márkanévben bevezetni szándékozott termékeik beszállítását, de a pont még nem került fel az i-re.
Az ügyvezető azt is elmondta, hogy kapacitásaik kihasználtsága nem teljes, bár közelíti ezt a mértéket, de
most fontosabb feladat a hatékonyság növelése. Úgy véli, a hazai tejfeldolgozóknál ebben még van körülbelül 20 százaléknyi tartalék, amit az okoz, hogy az élelmiszeripari fejlesztések még a régió más országaihoz képest is lemaradásban vannak.
Erősödik a környezettudatos szemlélet
Energiahatékonysági fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként a cég energiaköltségeinek mintegy tizedét, körülbelül háromszáz család felhasználását fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A decemberben befejeződő 650 millió forintos projekt meghatározó eleme a napelemrendszer bővítése, illetve új rendszerek telepítése a cég tej- és a húsüzeménél, amely eredményeként a korábbi üzemenkénti 50 kW-os kapacitás 200-200 kW-ra nő. Korszerűsítik a hűtőrendszereket, és hasznosítják a hűtőaggregátokból származó hulladékhőt is. A cég „zöld” fejlesztései közé sorolható, hogy egyes termékcsaládoknál 50 százalékkal csökkentették a csomagolás műanyagtartalmát, ami összességében évi tíz tonnával kevesebb műanyag felhasználását jelenti. A fenntartható gazdálkodás jegyében októberre meghirdetett joghurtkampányuk eredményeként közel egyhektárnyi, azaz ötezer itthon őshonos feketenyárfa-csemete ültetését támogatta a társaság. A kampányban a Nádudvari vállalta, hogy minden, októberben értékesített 100 kilogramm joghurt után egy, Magyarországon őshonos fát ültet el. Az eladott közel 400 tonna termék utáni csemetemennyiséget a cég kiegészítette, így sikerült egy egyhektárnyi területet felújítani az idén a „Magyarország legszebb erdeje” címet elnyert debreceni Nagyerdő városhoz közel eső részén. Szintén a környezeti terhelés csökkentését szolgálja az is, hogy minden olyan dolgozó számára, aki vállalja, hogy egy évben legalább száz napon kerékpárral érkezik munkába, egy vadonatúj biciklit biztosítanak.