A fenntartható mezőgazdasági termékek népszerűsítésére költ az EU

Forrás: Európai Bizottság
Az unió jövőre közel 69 milliárd forintot fog költeni a friss gyümölcs- és zöldségfélék, a bio-, illetve más fenntartható mezőgazdasági termékek népszerűsítésére, hogy növekedjen irántuk a kereslet, és ezzel több termelő csatlakozzon a zöld átmenethez. A kampány jelentős része az unión kívüli, nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokat célozza.

Jövőre 185,9 millió eurót, vagyis mintegy 68,7 milliárd forintot különít el az agrár-élelmiszeripari termékek uniós és unión kívüli népszerűsítésére az Európai Bizottság, amelynek nagy része az amerikai, a japán és dél-koreai piacokat célozza. A promóciótól a 2021-es évhez hasonlóan azt várják, hogy fokozza az uniós agrár-élelmiszeripari termékek versenyképességét és fogyasztását, illetve növelje piaci részesedésüket a harmadik országokban. A mezőgazdasági termékeket népszerűsítő programok már 2001 óta állnak az uniós mezőgazdasági termelők rendelkezésére a közös agrárpolitika révén.

A program az uniós biotermékeket, a friss gyümölcs- és zöldségféléket, a fenntartható mezőgazdaságot és az állatjólétet népszerűsítő kampányokra fog összpontosítani, hisz, ha azt akarjuk, hogy több termelő csatlakozzon a zöld átmenethez, akkor növelni kell az ilyen termékek iránti keresletet.

– mondta Janusz Wojciechowski uniós mezőgazdasági biztos a munkaprogram nyilvánosságra hozatalakor. Az idei kampány újdonsága, hogy a vizuális promóciós anyagoknak hivatkozniuk kell a megcélzott uniós ország élelmiszer-alapú étrendi irányelveire.

Az unión kívüli kampányok a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokat célozzák meg, mint például Japánt, Dél-Koreát, Kanadát és Mexikót.

A teljes költségvetés több mint 40 százalékát, 80,1 millió eurót, vagyis közel 29,5 milliárd forintnyi összeget különítettek el a harmadik országok kampányára. Ebből 8,3 millió eurót (körülbelül 3 milliárd forint) csak a Kanadának, az Egyesült Államoknak és Mexikónak szóló promóciós programokra.

A 2022-es kampány költségvetési tételei olyan projektekre vannak elkülönítve, amelyek összhangban vannak az európai zöld megállapodás (Green Deal) törekvéseivel, a „Farm to Fork” (F2F) stratégiával, a rák ellenes tervvel (Europe’s beating cancer plan) és az ökológiai cselekvési tervvel (EU organic action plan). A F2F stratégiájában egyébként felülvizsgálták a program kapcsán, miszerint

a hústermelés során arra kell törekedni, hogy a promóciós program az állattenyésztés leginkább fenntartható, szén-dioxid-hatékony módszereinek támogatására ösztönözzön, de a promóciónak a biotermékek iránti kereslet növelését is segítenie kell.

Sainte Yvière-i biofarm
Forrás: Európai Bizottság

A promóció kulcseleme egyébként az „Enjoy! It’s from Europe”, azaz Élvezd! Ez Európából származik, amelynek célja, hogy a kampányt a piaci lehetőségekhez és az egyes ágazatok igényeihez igazítsák. Két típusú promóciós program lehetséges: a tagállamok nemzeti hatóságai által irányított „egyszerű promóciós programot” egy vagy több, ugyanabból a tagállamból származó javaslattevő szervezet, míg az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi, Egészségügyi, Mezőgazdasági és Élelmiszerügyi Végrehajtó Ügynöksége (CHAFEA) által irányított „multipromóciós programokat” legalább két tagállamból származó, minimum két javaslattevő szervezetnek nyújtja be.

Szerző: Bakonyi-Kiss Adrienn

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink