Üvegpalack-hiány miatt van válságban az argentin borágazat

Fotó: Unger Tamás / Vas Népe
Hiánycikk az üvegpalackok az argentin borszektorban. A hiány különösen Mendozában, Argentína fő bortermelő tartományában érezhető.

Az ország nyugati részén fekvő Mendoza az argentin bortermelés központja, ahol az argentin borok 70 százaléka terem meg. A régió különösen a zászlóshajó, a Malbec miatt világszerte elismert. Miután gazdasági szempontból kiváló 2020-as évet zártak az egy főre jutó borfogyasztás jelentős növekedésével az országban és az exportban egyaránt, az ágazat válságos folyamaton megy keresztül az üvegpalackok termelésének hiánya miatt, amihez hozzáadódnak az import nehézségei is – írha honlapján a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT).

A probléma már most is negatívan hat az év végi exportdömping miatt, de érinti a későbbi feldolgozást is, hiszen ezekben a hónapokban a készletet palackozással vagy a bor ömlesztett formában történő értékesítésével kell felszabadítani.

A borászok, a tartományi kormány tisztviselői és a gazdasági kamarák egyetértenek abban, hogy a Covid-19 járvány hatásai hozzájárultak a problémához, miután az üveggyárak termelése a korlátozások miatt több hónapra jelentősen visszaesett, viszont a borfogyasztás növekedett a lezárások alatt. A kellemetlenségek azonban szeptember 19-én súlyosbodtak, amikor

az ország egyik legfontosabb – Mendozában található – gyárában, a Veralliában kigyulladt egy üvegpalackgyártó kemence, ami a termelés riasztó visszaesését eredményezte, egy olyan évben, amelynek ellenpólusaként a borászatok palackok iránti intenzív kereslete jelentkezett.

Mendoza tartományban a szőlőtermesztés a legfontosabb gazdasági tevékenység: a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) adatai szerint évente 655 millió eurós exportbevételt termel. A borexport 2020-ra elérte az elmúlt 12 év legmagasabb volumenét. Argentínán belül pedig a Nemzeti Szőlészeti Intézet (INV) adatai szerint a fogyasztás 2020-ban 18 literről 22 literre nőtt fejenként. Bár az előrejelzések szerint ez 2021-ben csökkenni fog a bor árának növekedése és a gazdasági problémák miatt, amelyek kihatnak a családok vásárlóerejére.

Egyelőre nehéz megállapítani, hogy pontosan mekkora a palackhiány, de jelenleg megközelítheti a havi 20-30 millió darabot, figyelembe véve, hogy az ágazat évente körülbelül 1 milliárd palackot használ el. „Hetekkel ezelőtt még voltak palacktartalékok, de most már több olyan borászat van, amelynek egyáltalán nincs készlete” – mondta Patricia Ortiz, a Bodegas de Argentina (BdA), a borászatokat tömörítő szervezet elnöke. Ez azt eredményezi, hogy a cégek úgy döntöttek, hogy ömlesztve, palackozás nélkül adják el a bort. Ez pedig anyagi és presztízsveszteséget jelent a borászok számára, továbbá kevesebb munkaerőre lesz szükség a feldolgozás során. Jövő áprilisig már nem kaphatók a fehérborokhoz használt átlátszó palackok, emiatt több borászat is úgy döntött, hogy egyes termékeinek forgalmazását beszünteti, míg másoknak a csomagolás hiánya miatt kellett visszautasítaniuk a külföldi értékesítést.

A tartományi gazdasági minisztérium előzetes tárgyalások után azt reméli, hogy 15 millió konténer palackot vásárolhat Tunéziából.

Felmerültek az alternatív megoldások is az üvegpalackok kiváltására, és más típusú csomagolás elfogadtatásara a fogyasztókkal, például az alumíniumdoboz, vagy a Tetra kartondoboz, ez viszont komoly marketingmunkát igényel, hiszen a borosüvegnek megvan a maga finom szimbolikus értéke, amely a bor minőségét jelzi, és amely már világszerte beivódott a köztudatba.