Indulhat az ePincekönyv, de a kicsik számára megmarad a lehetőség a személyes ügyintézésre

Fotó: Fekete István
Lezárult az ePincekönyv kialakítására, az Agrárminisztérium (AM) megrendelésére indított projekt – jelentette be Tarpataki Tamás, AM agrárpiacért felelős helyettes államtitkára.

A Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. és az AM közreműködésével valósult meg a 2019 májusában indult projekt, amelyben a konzorciumvezetői feladatokat a minisztérium látta el. Kiemelt partnerük volt még a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

A projekt arra szolgált, hogy a megújított borjogi szabályok mellé társuljon egy olyan, a 21. századi elvárásoknak megfelelő elektronikus ügyintézési rendszer, amely hozzájárul a borágazat versenyképességének a fejlesztéséhez – mondta a helyettes államtitkár. Kiemelte: az új borjogi szabályok és az ePincekönyv együttesen teremtik meg annak a lehetőségét, hogy az ágazatban dolgozó több tízezer ember számára sokkal egyszerűbb legyen az ügyintézés.

Fontos a bürokrácia csökkentése a borágazatban, ahol a mezőgazdasági, az élelmiszerelőállítási és a jövedéki szabályoknak is meg kell felelni

– tette hozzá.

Az AM digitalizációs kihívásokra adott válasza az ePincekönyv, amely egyablakos ügyintézést biztosít. Az online felületen 12 hatósági ügyben lehet intézkedni, akár otthon, akár a borász irodájában, akár az illetékes hegybíró közreműködésével. A helyettes államtitkár azt kérte a termelőktől, borászoktól és hegybíróktól, hogy ne féljenek ennek az új rendszernek a használatától, a kezdeti nehézségeket követően az ügyintézési folyamat biztosan sokkal gördülékenyebb, illetve hatékonyabb lesz és több idő marad a szakmára – fogalmazott.

Az agrártárca tájékoztatása szerint a szőlő- és borágazatban Magyarországon több tízezer gazdálkodó végez gazdasági tevékenységet mintegy 60 ezer hektár szőlőültetvényen és csaknem hatezer borászati üzemben. Az Elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszer megvalósítása érdekében a konzorcium 1,202 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Programban (KÖFOP). Az elektronikus ügyintézés csak a nem kisüzemi bortermelők, valamint a (3 év átlagában) 10 hektárnál nagyobb ültetvényt használók számára lesz kötelező, és csak több hónappal a rendszer indítását követően. A kisebb termelők részére így továbbra is megmarad a személyes ügyintézés lehetősége a hegybírónál.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink