A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeripari igazgatóságának meghívására Budapestre látogatott és tartott előadást nagy érdeklődés mellett Christian Jochum, az osztrák agrárkamara marketing igazgatója és Martin Greẞl, az osztrák AMA-Marketing minőségirányítási vezetője az agrár-élelmiszeripari ágazat egészére kiterjedő osztrák AMA minőségrendszerről. A rendezvényre sokan voltak kíváncsiak az élelmiszer szakma és az élelmiszeripari vállalatok szakemberei közül.
Az osztrákról köztudott, hogy lokálpatrióták, és a hazai árut részesítik előnyben. Mindezek ellenére Ausztria joggal tartott attól, hogy uniós csatlakozása után a tágra nyíló határok miatt, ez a helyzet gyökeresen megváltozhat. Ezért is alkották meg még a belépés előtt a kereteket biztosító jogszabályi hátteret, és hozták létre az AMA minőségrendszert. Hogy helyesen gondolkodtak, az bizonyítja, hogy a hazai termékek iránti kereslet nemhogy csökkent volna, még növekedett is azóta.
Az AMA-védjegy 3 pillére:
- a követelményeknek megfelelő, tanúsított kiváló minőség,
- a nyomon követhető eredet, és
- az előállítástól a bolti értékesítésen át a fogyasztóig terjedő független ellenőrzés.
Ez így együtt jelenti a teljes értékláncot és a teljes körű minőségbiztosítást a termőföldtől az asztalig.
Az AMA-Marketing finanszírozásában a termékpálya minden szereplője részt vesz. A költségvetés legfontosabb összetevői az AMA szövetségi törvény szerint szabályozott, ágazatonként eltérő mértékű járulékokból befolyó adó jellegű díjak, az EU-társfinanszírozás és értékesítés, ezek összege együtt körülbelül 20 millió eurót tesz ki évente.
Az AMA értékrendjében fontos szerepet tölt be a regionalitás, a differenciálás, ezért támogatja a hozzáadott érték teremtő stratégiai szövetségek és partnerségek létrehozását, figyelembe véve az állatjóléti és környezetvédelmi elvárásokat, a piaci trendeket és a változó fogyasztói igényeket is. De hová is jutott Ausztria az AMA minőségrendszernek köszönhetően?
Termékfajtáktól függően ugyan eltérő mértékben – a tej és a tojás tekintetében ez 95% -, de az AMA védjegyes termékek piaci részesedése bőven meghaladja az 50%-ot az osztrák kiskereskedelmi forgalomban. Az AMA-védjegy ismertsége 95 százalékos, az osztrák mezőgazdasági termékek exportja pedig több, mint hatszorosára nőtt Ausztria 1995-ös európai uniós csatlakozása óta.