Az európai átlag felén a hazai vásárlóerő

Forrás: VG
Fotó: Móricz-Sabján Simon
Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 7 643 euró, ami az európai átlag 51 százalékának felel meg. Ezzel idén is a 30. helyen állunk az országos összehasonlításban a GfK Vásárlóerő Európa 2021 tanulmánya szerint.

Idén az egy főre jutó átlagos vásárlóerő Európában 15 055 euró, a vizsgált 42 ország között azonban jelentős különbségek vannak a rendelkezésre álló nettó jövedelemben: Liechtenstein, Svájc és Luxemburg messze az élen jár, míg Koszovóban, Moldovában és Ukrajnában a legalacsonyabb a vásárlóerő. A liechtensteini lakosoknak például több, mint 34-szer annyi pénz áll rendelkezésükre költésre és megtakarításra, mint az ukránoknak – derül GfK tanulmányából. Ez azt jelenti, hogy az egy főre jutó vásárlóerő 2021-ben nominálisan 1,9 százalékos mérsékelt növekedést fog elérni.

Az azonban, hogy a fogyasztók végül mennyit tudnak elkölteni és megtakarítani, országonként nagyon eltérő, amint azt a top 10-es lista is mutatja. Liechtensteinben, amely a korábbi évekhez hasonlóan messze az összes többi országot megelőzve vezeti a vásárlóerő rangsort, az egy főre jutó vásárlóerő 64 629 euró, amivel Liechtenstein majdnem 4,3-szorosa az európai átlagnak. A vásárlóerő rangsorban Svájc és Luxemburg dobogós: míg a svájciak fejenként 40 739 euróval rendelkeznek, ami valamivel több mint 2,7-szerese az átlagos európaiak vásárlóerejének, addig a luxemburgiak egy főre jutó vásárlóereje 35.096 euró. Ez több mint 2,3-szorosa az európai átlagnak

A top 10-ben szereplő többi ország egy főre jutó vásárlóereje is nagyon magas, legalább 55 százalékkal az európai átlag felett van. A top 10-ben idén újdonságként az Egyesült Királyság is helyet kapott, amely a tizedik helyen áll 23.438 euróval fejenként. Összességében a 42 vizsgált országból 16 az európai átlag felett van. Ezzel szemben 26 olyan ország áll, ahol az egy főre jutó vásárlóerő az átlag alatt van – köztük Spanyolország, amely 14 709 euróval valamivel az európai átlag alatt van. Magyarország a 30., az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 7 643 euró, ami az európai átlag 51 százalékának felel meg. Ukrajna a sereghajtó: a tanulmányban szereplő legalacsonyabb vásárlóerővel rendelkező országban az emberek egy főre vetítve mindössze 1 892 euróval rendelkeznek, ami kevesebb, mint 13 százaléka az európai átlagnak.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink