Az Európai Parlament szerint az élő állatok szállítására vonatkozó előírásokat sokszor nem tartják be, így az új tervek alapján a tagállamoknak inkább a feldolgozott áruk utaztatására kellene átállniuk. Az állatjólét érdekében pedig az Európai Bizottságnak 2023-ig kell erre vonatkozó cselekvési tervet készíteni és addig is fokozzák a szállítmányok ellenőrzését. Az esetről a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Hírportál számolt be. Bár az állatok jogainak biztosítása valóban fontos feladat, a szigorítás komoly kihívás elé állítja az állattenyésztőket és megannyi kérdést felvet. Az intézkedés például versenyhátrányt jelenthet az uniós piaca számára, de akár ágazatok is tönkremehetnek.
Évente haszonállatok millióit szállítják vágóhídra, hizlalásra vagy tenyészállatként az unión belül és azon túlra is. Bár a 2005-ben elfogadott jogszabállyal szabályozott élőállat-szállítás móda eddig is szigorú feltételeket szabott, az Európai Parlament múlt év végén befejeződött, másfél évig tartó vizsgálata számos szabálytalanságot tárt fel a haszonállatok szállításával kapcsolatban. A felmérés szerint
A legtöbb esetben a szükségesnél alacsonyabb volt a belmagasság a szállítójárműveken, kevesebb vizet vagy takarmányt biztosítottak az előírtnál, vagy olyan állatot szállítottak, amely nem lett volna erre alkalmas, de visszatérő probléma a szélsőséges hőmérsékleti viszonyok mellett való szállítás is. A helyzet javítása érdekében
Míg ez megtörténik, fokozzák a a szállítmányok ellenőrzését. A bizottságnak pedig mindezek mellett a szükséges változások gazdasági-társadalmi hatását enyhítő pénzalapra is javaslatot kell tennie.
Mit eredményezhet ez itthon?
Magyar élőállat szállítás 2015-2020
Forrás: Magyar Agrárgazdasági Kamara, grafika: MW, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Hírportál
A juhágazatban a vágóhídi kapacitások növelésével hosszabb távon esetleg orvosolható lenne a probléma. Az Olaszországba exportált juhok egy részét például feldolgozva is lehetne értékesíteni Mezőszentgyörgyi Dávid, a Juh- és Kecske Ágazatért Egyesület Elismert Szakmaközi Szervezet ügyvezető elnöke szerint. Ehhez azonban
– tette hozzá a szakértő. A húsmarha esetében azonban ez sem jelentene megoldást. A magyar gazdák ugyanis elsősorban növendék marhákat értékesítenek tovább hizlalásra, és nem vágóállatokat azonnali feldolgozásra. Tehát ezeknek az állatoknak élve és egészségesen kell eljutniuk a célállomásokra. Márton István, a Magyar Hereford-, Angus-, Galloway-tenyésztők Egyesületének elnöke így fogalmazott a történtekkel kapcsolatban:
Túlkapásnak érzem az EP élőállat-szállításra vonatkozó kijelentéseit. Ma is szigorú szabályok vonatkoznak az élőállat-szállításra. … Az Európai Unión belül ráadásul kis távolságok vannak, néhány száz kilométert utaznak az állatok, míg Amerikában vagy Ausztráliában nem ritka, hogy több tízezer kilométert tesznek meg a kamionok. Ezek az országok a versenytársaink, amelyek az unió piacára is szállítanak. Az élőállat-szállítmányok korlátozásával tovább romlana a versenyképességünk.