A halfogyasztás növekedésének gazdasági szerepe is van, piacot biztosít a magyar haltermelőknek. Mint hozzátette, az agrártárca azon dolgozik, hogy az egy főre jutó éves halfogyasztás tovább növekedjen, és minél nagyobb arányban kerüljenek az asztalra magyar halak, mert jelenleg a hazai halfogyasztás 81 százalékát importból származó termékek teszik ki.
Becslések szerint a hazai haltermelők a karácsonyi időszakban értékesítik a teljes éves étkezési halmennyiség mintegy 40 százalékát, nagyobb haltermelők akár éves forgalmuk 60-70 százalékát is. A hazai halakat vásárlók hozzájárulnak az akvakultúra-ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában.
A frissen piacra kerülő hazai halak fogyasztása környezetvédelmi szempontból is felelősebb döntés, mint a több ezer kilométerről fagyasztva idehozott tengeri halak vásárlása
– tette hozzá.
A koronavírus-járvány idején a Gazdaságvédelmi Akciótervben több mint 500 millió forinttal támogatták a munkahelyek megtartását a halgazdálkodási ágazatban. Nagy István szólt arról is, hogy az elmúlt években az ágazat jelentős figyelmet fordított a halhús minőségére. Ennek elismerése, hogy tavaly két magyar haltermék, a Szilvásváradi pisztráng és az Akasztói szikiponty után az idén további két termék, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty is megkapta az európiai földrajziárujelző-oltalmat.
Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke az idei hazai haltermelést közepesnek nevezte főleg a kedvezőtlen időjárási körülmény miatt. Hangsúlyozta, hogy ennek ellenére lesz elég hazai hal karácsonykor. Magyarországon a legnagyobb mennyiségben termelt halfaj a pont, amelyből tavaly mintegy 12 ezer tonnát halásztak le a 26 ezer hektáron gazdálkodó tógazdasági termelők, a második legnépszerűbb pedig az afrikai harcsa, amelyből 4 ezer tonnát termeltek. Karácsonykor a ponty, az afrikai harcsa a legnépszerűbb a hazai fogyasztók körében, ezt követi a szürkeharcsa, a süllő, a busa.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője kiemelte, a 2017-ben indult Kapj rá! halfogyasztást ösztönző kampányuk elősegítette, hogy az akkor fejenként 5,7 kilogramm éves átlagos hazai halfogyasztás 4 év alatt 6,5 kilogramm fölé emelkedjen. Az AMC ügyvezetője elmondta, a magyar lakosság halfogyasztása a karácsonyi időszakra koncentrálódik, de érdemes egész évben halat fogyasztani kedvező egészségügyi hatása miatt is, hiszen csökkenti a szívroham kockázatát, sokat segíthet a stressz leküzdésében, a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.