Odavágott az ukrán háború a német élelmiszerpiacnak

Az élelmiszerárak 2023 őszén érezhetően csökkentek, de még mindig 6,4 százalékkal magasabbak az előző év azonos időszakához képest. Sok német fogyasztó visszafogta a magasabb költségű élelmiszerekre fordított kiadásait mint például a bio, a fair trade, a regionális termékek és a húspótló termékek, de az alapvető termékeken is. Teljes átalakulás alatt a német élelmiszerpiac.

Németország az Európai Unió legnagyobb élelmiszer- és italpiaca, amely 2023-ban 69 milliárd dollár értékben importál fogyasztóorientált mezőgazdasági termékeket. Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor telített, erősen konszolidált és versenyképes. Németországban jó értékesítési potenciál van a marhahús, diófélék, halak és tenger gyümölcsei, sör és bor, valamint élelmiszer-készítmények amerikai exportőrei számára – mutatott rá friss elemzésében az USDA.

A Német Gazdálkodók Szövetsége (DBV) becslése szerint Németországban az elfogyasztott termékek 80-90 százaléka fogyasztóorientált feldolgozott termék. Németországban több mint 84 millióan élnek a világ leggazdagabb fogyasztói közül. Ezzel a harmadik legnagyobb importőr a világon, és messze a legjelentősebb európai agrártermék-importőr. Németország nettó importőr az élelmiszerek minden fontosabb kategóriájában.

Az ukrajnai háború megemelte az energia, a takarmány és a műtrágya, majd az élelmiszerek árát. Ennek eredményeként sok német fogyasztó csökkentette kiadásait mind az alapvető, mind a nem alapvető termékekre.

Míg a németek keresetükhöz képest korábban viszonylag olcsón juthattak az élelmiszerekhet, az ukrajnai háború miatt az energia, a takarmány és a műtrágya árát. Az infláció az élelmiszerárak emelkedésével két számjegyűvé vált, ez vált a pénzromálás egyik fő hajtóerejévé az energia mellett.

Az élelmiszerárak 2023 őszén érezhetően csökkentek, de még mindig 6,4 százalékkal magasabbak az előző év azonos időszakához képest. Sok német fogyasztó visszafogta a magasabb költségű élelmiszerekre fordított kiadásait mint például a bio, a fair trade, a regionális termékek és a húspótló termékek, de az alapvető termékeken is.

Ezeke a német élelmiszerpiac fő jellemzői:

Az egyre gyorsabb tempójú társadalom és az egyedülálló háztartások növekvő száma ösztönzi a keresletet a kényelmes, azonnal fogyasztható ételek, desszertek és sütőkeverékek iránti keresletet. A DBV becslései szerint a fogyasztók 80-90 százaléka Németországban elfogyasztott termékek 90 százaléka kényelmi termék.

Az öregedő népesség és a fogyasztók fokozott egészségtudatossága növeli a keresletet az egészségügyi és wellness termékek iránti keresletet.

Egyre nagyobb azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik vásárlási döntéseiket politikai vagy életmódbeli állásfoglalásnak tekintik (GMO-mentes, csak szabad tartásból származó tojás, vegetáriánus vagy vegán étrend), és ők követelik a nyomon követhetőséget és a termelési módszerekkel kapcsolatos információkat.

Az igény szerinti élelmiszer-kiszállítási platformok elárasztják a piacot Németország nagyvárosaiban, olyan árakon kínálnak élelmiszereket, amelyek erősen versenyeznek a hagyományos szupermarketek áraival.

A méltányos kereskedelem és a biotermékek egyre inkább előtérbe kerülnek a német élelmiszerpiacon. Németország a világ második legnagyobb biopiaca (az Egyesült Államok mögött), és jó kilátásokat kínál a biotermékek exportőrei számára. Azonban 2023-ban az infláció némileg megfordította ezt a tendenciát. A német fogyasztók úgy érezték, hogy spórolniuk kell, és váltottak vásárlási szokásokat.

A fogyasztók egyre inkább igénylik a nyomon követhetőséget és a termelési módszerekre vonatkozó információkat. A német Szövetségi Élelmiszerügyi és Mezőgazdasági Minisztérium által a következő évben közzétett jelentés szerint 2023 szeptemberében megjelent jelentése szerint a címkézés egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára, különösen az állati állatjóléti címke, az ökológiai címke és a fenntartható halászat címke.

Az innovatív gyártási és feldolgozási technológiák új termékeket hoznak a piacra, és jó minőségű régi termékeknek új ízt adnak. A vegán és a hús alternatívái egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb németek körében.

A vegán és a hús alternatívái egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb németek körében.

Négy élelmiszerlánc kezében a piac közel 80 százaléka

A konszolidáció, a piac telítettsége, az erős verseny és az alacsony árak a legfontosabb jellemzői a német élelmiszer-kiskereskedelmi piac jellemzői. A négy legnagyobb élelmiszerbolt a teljes piac mintegy 76 százalékát képviseli. A német piacot nagyrészt a hazai szereplők uralják. Ez különösen igaz a hipermarketekre, szupermarketekre és a diszkontokra. A német fogyasztók nagyon válogatósak – mutat rá elemzésében az USDA. Cserébe az élelmiszer-kiskereskedők számíthatnak egy erős, hűséges lakossági bázisra. A Walmart több mint egy évtizeddel ezelőtti sikertelensége a németországi letelepedésben jól mutatja, hogy milyen nehéz a nemzetközi szereplők számára, hogy sikeresen belépjenek a német piacra, ahol a helyiek kezében lévő üzletláncok uralják le a piacot.

Az élelmiszer-kereskedelemben egyre szilárdabb a koncentráció. Ami a piaci részesedéseket illeti, a négy nagy egy kicsit megrekedt: a 76 százalék még mindig sok. Az élelmiszerkereskedelem árbevétel-növekedését 2023-ban elsősorban az infláció hajtotta.

A legjobb 30 kiskereskedelmi vállalat értékesítésének alakulásában általános tendencia pozitív. Ezt azonban erősen az infláció vezérli. Ezt mutatják az NIQ Tradedimensions piackutatóinak legfrissebb adatai. Az Edeka és a Rewe még a piaci részesedést tekintve is enyhe veszteséget könyvelhetett el, pedig növelték az eladásokat. Azt, hogy a fogyasztók reagálnak az inflációra, jól mutatja az Aldi Süd és a Nord, valamint a Schwarz-csoport fejlődése enyhe piaci részesedésnövekedéssel és jelentős értékesítési növekedéssel. A négy nagy a piaci részesedés 76 százalékát képviseli a legjobb 30 között.

A legnagyobb német élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok rangsora:

Eladások 2023 Változás százalékban
1 Edeka Csoport 77 680 6.7
Netto márka kedvezmény 19 050 8.6
Edeka regionális cégek 57,788 6.1
Egyéb üzleti területek 842 2.6
2 Rewe Group (Csoport + Dortmund) 64 600* 6.0
Rewe Csoport 61 039* 6.1
Teljes választék 32 717* 4.7
penny 10 447* 8.6
Egyéb üzleti területek 17 875* 7.3
Rewe Dortmund 3561* 5.0
3 Fekete csoport 56 550* 9.4
Lidl 33 450* 11.5
Kaufland 23 100* 6.6
4 Aldi csoport 1) 34 696* 8.2
Aldi Dél 19 450* 8.4
Aldi Nord 15 100* 7.9
Aldi e-kereskedelem 146* 0.7
5 dm 11 380 14.7
6 Rossman 9.300 10.1
7 Bartels-Langness csoport 6,658* 9.9
City 3,338 15.4
Bartels Langness 3320* 4.9
8 földgolyó 6,465 10.6
9 metró 5,555 3.5
10 Transgourmet 4708* 11.6
11 Norma 4,683 4.6
12 Müller 3,409 6.0
13 Zászlófüzér 2,290 6.5
14 Csóka 1,912 2.1
15 Dennree 1430* 5.1
16 Tegut 1412* 2.5
17 Nettó észak 1,271 -0,7
18 Alnatura 1138* 2.6
19 Sajt 1,106 3.3
20 Az én igazi 1,041 -8.8
21 Klaas + Kock 760* 3.1
22 Lüning 749 5.9
23 Wasgau 697* 4.3
24 Mix piac 661 13.8
25 Stroetmann 602 4.9
26 Budnyikovszkij 523* 0.6
27 Fleggaard 485* 11.2
28 Hamberger 415* 5.6
29 Aggodalom 330 13.8
30 Weiling 287* -1.0

1) Aldi Csoport: Az előző évi árbevétel átértékelése a rendelkezésre álló mérlegek alapján

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink