Németország az Európai Unió legnagyobb élelmiszer- és italpiaca, amely 2023-ban 69 milliárd dollár értékben importál fogyasztóorientált mezőgazdasági termékeket. Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor telített, erősen konszolidált és versenyképes. Németországban jó értékesítési potenciál van a marhahús, diófélék, halak és tenger gyümölcsei, sör és bor, valamint élelmiszer-készítmények amerikai exportőrei számára – mutatott rá friss elemzésében az USDA.
A Német Gazdálkodók Szövetsége (DBV) becslése szerint Németországban az elfogyasztott termékek 80-90 százaléka fogyasztóorientált feldolgozott termék. Németországban több mint 84 millióan élnek a világ leggazdagabb fogyasztói közül. Ezzel a harmadik legnagyobb importőr a világon, és messze a legjelentősebb európai agrártermék-importőr. Németország nettó importőr az élelmiszerek minden fontosabb kategóriájában.
Míg a németek keresetükhöz képest korábban viszonylag olcsón juthattak az élelmiszerekhet, az ukrajnai háború miatt az energia, a takarmány és a műtrágya árát. Az infláció az élelmiszerárak emelkedésével két számjegyűvé vált, ez vált a pénzromálás egyik fő hajtóerejévé az energia mellett.
Az élelmiszerárak 2023 őszén érezhetően csökkentek, de még mindig 6,4 százalékkal magasabbak az előző év azonos időszakához képest. Sok német fogyasztó visszafogta a magasabb költségű élelmiszerekre fordított kiadásait mint például a bio, a fair trade, a regionális termékek és a húspótló termékek, de az alapvető termékeken is.
Ezeke a német élelmiszerpiac fő jellemzői:
Az egyre gyorsabb tempójú társadalom és az egyedülálló háztartások növekvő száma ösztönzi a keresletet a kényelmes, azonnal fogyasztható ételek, desszertek és sütőkeverékek iránti keresletet. A DBV becslései szerint a fogyasztók 80-90 százaléka Németországban elfogyasztott termékek 90 százaléka kényelmi termék.
Az öregedő népesség és a fogyasztók fokozott egészségtudatossága növeli a keresletet az egészségügyi és wellness termékek iránti keresletet.
Egyre nagyobb azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik vásárlási döntéseiket politikai vagy életmódbeli állásfoglalásnak tekintik (GMO-mentes, csak szabad tartásból származó tojás, vegetáriánus vagy vegán étrend), és ők követelik a nyomon követhetőséget és a termelési módszerekkel kapcsolatos információkat.
Az igény szerinti élelmiszer-kiszállítási platformok elárasztják a piacot Németország nagyvárosaiban, olyan árakon kínálnak élelmiszereket, amelyek erősen versenyeznek a hagyományos szupermarketek áraival.
A méltányos kereskedelem és a biotermékek egyre inkább előtérbe kerülnek a német élelmiszerpiacon. Németország a világ második legnagyobb biopiaca (az Egyesült Államok mögött), és jó kilátásokat kínál a biotermékek exportőrei számára. Azonban 2023-ban az infláció némileg megfordította ezt a tendenciát. A német fogyasztók úgy érezték, hogy spórolniuk kell, és váltottak vásárlási szokásokat.
A fogyasztók egyre inkább igénylik a nyomon követhetőséget és a termelési módszerekre vonatkozó információkat. A német Szövetségi Élelmiszerügyi és Mezőgazdasági Minisztérium által a következő évben közzétett jelentés szerint 2023 szeptemberében megjelent jelentése szerint a címkézés egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára, különösen az állati állatjóléti címke, az ökológiai címke és a fenntartható halászat címke.
Az innovatív gyártási és feldolgozási technológiák új termékeket hoznak a piacra, és jó minőségű régi termékeknek új ízt adnak. A vegán és a hús alternatívái egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb németek körében.
A vegán és a hús alternatívái egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb németek körében.
Négy élelmiszerlánc kezében a piac közel 80 százaléka
A konszolidáció, a piac telítettsége, az erős verseny és az alacsony árak a legfontosabb jellemzői a német élelmiszer-kiskereskedelmi piac jellemzői. A négy legnagyobb élelmiszerbolt a teljes piac mintegy 76 százalékát képviseli. A német piacot nagyrészt a hazai szereplők uralják. Ez különösen igaz a hipermarketekre, szupermarketekre és a diszkontokra. A német fogyasztók nagyon válogatósak – mutat rá elemzésében az USDA. Cserébe az élelmiszer-kiskereskedők számíthatnak egy erős, hűséges lakossági bázisra. A Walmart több mint egy évtizeddel ezelőtti sikertelensége a németországi letelepedésben jól mutatja, hogy milyen nehéz a nemzetközi szereplők számára, hogy sikeresen belépjenek a német piacra, ahol a helyiek kezében lévő üzletláncok uralják le a piacot.
Az élelmiszer-kereskedelemben egyre szilárdabb a koncentráció. Ami a piaci részesedéseket illeti, a négy nagy egy kicsit megrekedt: a 76 százalék még mindig sok. Az élelmiszerkereskedelem árbevétel-növekedését 2023-ban elsősorban az infláció hajtotta.
A legjobb 30 kiskereskedelmi vállalat értékesítésének alakulásában általános tendencia pozitív. Ezt azonban erősen az infláció vezérli. Ezt mutatják az NIQ Tradedimensions piackutatóinak legfrissebb adatai. Az Edeka és a Rewe még a piaci részesedést tekintve is enyhe veszteséget könyvelhetett el, pedig növelték az eladásokat. Azt, hogy a fogyasztók reagálnak az inflációra, jól mutatja az Aldi Süd és a Nord, valamint a Schwarz-csoport fejlődése enyhe piaci részesedésnövekedéssel és jelentős értékesítési növekedéssel. A négy nagy a piaci részesedés 76 százalékát képviseli a legjobb 30 között.
A legnagyobb német élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok rangsora:
Eladások 2023 | Változás százalékban | ||
1 | Edeka Csoport | 77 680 | 6.7 |
– | Netto márka kedvezmény | 19 050 | 8.6 |
– | Edeka regionális cégek | 57,788 | 6.1 |
– | Egyéb üzleti területek | 842 | 2.6 |
2 | Rewe Group (Csoport + Dortmund) | 64 600* | 6.0 |
– | Rewe Csoport | 61 039* | 6.1 |
– | Teljes választék | 32 717* | 4.7 |
– | penny | 10 447* | 8.6 |
– | Egyéb üzleti területek | 17 875* | 7.3 |
– | Rewe Dortmund | 3561* | 5.0 |
3 | Fekete csoport | 56 550* | 9.4 |
– | Lidl | 33 450* | 11.5 |
– | Kaufland | 23 100* | 6.6 |
4 | Aldi csoport 1) | 34 696* | 8.2 |
– | Aldi Dél | 19 450* | 8.4 |
– | Aldi Nord | 15 100* | 7.9 |
– | Aldi e-kereskedelem | 146* | 0.7 |
5 | dm | 11 380 | 14.7 |
6 | Rossman | 9.300 | 10.1 |
7 | Bartels-Langness csoport | 6,658* | 9.9 |
– | City | 3,338 | 15.4 |
– | Bartels Langness | 3320* | 4.9 |
8 | földgolyó | 6,465 | 10.6 |
9 | metró | 5,555 | 3.5 |
10 | Transgourmet | 4708* | 11.6 |
11 | Norma | 4,683 | 4.6 |
12 | Müller | 3,409 | 6.0 |
13 | Zászlófüzér | 2,290 | 6.5 |
14 | Csóka | 1,912 | 2.1 |
15 | Dennree | 1430* | 5.1 |
16 | Tegut | 1412* | 2.5 |
17 | Nettó észak | 1,271 | -0,7 |
18 | Alnatura | 1138* | 2.6 |
19 | Sajt | 1,106 | 3.3 |
20 | Az én igazi | 1,041 | -8.8 |
21 | Klaas + Kock | 760* | 3.1 |
22 | Lüning | 749 | 5.9 |
23 | Wasgau | 697* | 4.3 |
24 | Mix piac | 661 | 13.8 |
25 | Stroetmann | 602 | 4.9 |
26 | Budnyikovszkij | 523* | 0.6 |
27 | Fleggaard | 485* | 11.2 |
28 | Hamberger | 415* | 5.6 |
29 | Aggodalom | 330 | 13.8 |
30 | Weiling | 287* | -1.0 |
1) Aldi Csoport: Az előző évi árbevétel átértékelése a rendelkezésre álló mérlegek alapján