Kiderült, mennyire tartják környezetbarátnak a hazai üzleteket a magyarok

Fotó: Sipeki Péter / Kelet-Magyarország
Országszerte a magyarok harmada (36%), a budapestieknek pedig közel fele (49%) nem tartja fenntarthatónak a boltok jelenlegi működését. A vevők napelemekkel, hűtési és fűtési rendszerek optimalizálásával, valamint energiatakarékos világítással tennék zöldebbé a hazai üzleteket és bevásárlóközpontokat – derül ki az Etele Plaza és az Opinio piackutató közös, reprezentatív felméréséből. A megkérdezettek leginkább a többször használatos táskákkal igyekeznek óvni a környezetet vásárlásaik során.

Tízből négy vidéki és fővárosi válaszadó (40%) egyetért abban, hogy a felesleges vagy nem újhasznosítható csomagolás a legnagyobb környezeti pazarlás a boltokban. Emellett megoszlanak a vélemények arról, hogy a szükségtelenül erős hűtés-fűtés (16%) a túlzott világítás (12%), a szállításból adódó környezetszennyezés (12%) vagy a nem fenntartható forrásból beszerzett áruk (12%) jelentik-e a legsúlyosabb problémát. A megkérdezettek harmada (37%) úgy látja, hogy az üzletek környezetvédelmi hozzáállása vegyes képet mutat, és mindössze minden tizedik (12%) honfitársunk tartja üzemeltetésüket fenntarthatónak.

Budapesten és vidéken is az emberek közel kétharmadának (61%) fontos, hogy olyan üzletbe vagy bevásárlóközpontba járjanak, amely fenntarthatóan üzemel vagy rendelkezik környezetbarát tanúsítvánnyal. Minden tizedik vevő ez alapján dönti el, hogy hol vásárol. A kutatásban résztvevők szerint elsősorban az élelmiszerboltok, a könyvesboltok, a virágboltok, az elektronikai üzletek és az éttermek figyelnek a fenntartható működésre. A magyarok úgy vélik, hogy a boltok és a bevásárlóközpontok leggyakrabban a szelektív hulladékgyűjtéssel (58%), az online kommunikációval és e-számlázással (34%), valamint az energiatakarékos világítással (33%) igyekeznek csökkenteni ökológiai lábnyomukat.

„A megkérdezettek szerint elsősorban megújuló energiával, például napelemekkel, a hűtési és fűtési rendszerek optimalizálásával, energiatakarékos világítással, valamint zöld teraszok kiépítésével lehetne fenntarthatóbbá tenni a plázákat és az üzleteket” – hangsúlyozta Deutsch Krisztina, az alig két éve megnyitott Etele Plaza igazgatósági tagja, bérbeadási és marketing Igazgatója. „A bevásárlóközpontoknak is igazodniuk kellett a hazai vevők környezettudatosabb hozzáállásához. Ennek megfelelően az újgenerációs komplexumoknál, mint az Etele Plaza már a tervezésnél külön figyelmet kap a könnyű megközelíthetőség biztosítása, a fényszennyezés, valamint a közvetlen környezeti terhelés minimalizálása, az időtálló anyagok beépítése, a kifinomult épületoptimalizálás és a hulladék újrafelhasználásának elősegítése is” – tette hozzá.

A környezet megóvása érdekében a válaszadók leginkább többször használatos táskát visznek a vásárlához (65%), ez különösen igaz a nőkre (70%) és a nyugat-magyarországi fogyasztókra (71%). Sokan szelektíven gyűjtik a szemetet a bevásárlóközpontokban (35%), illetve tömegközlekedéssel járnak vásárolni (28%), ez utóbbiban különösen jeleskednek a fővárosban lakók (40%).

A felmérésről
A felmérés az Etele Plaza megbízásából az Opinio piackutató applikációval készült 2024. március 11-17. között, 1071 fős mintán. A fent bemutatott eredmények országosan reprezentatívak a 18-59 éves, okostelefonnal rendelkező lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely településtípusa és régiója szerint.

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink