Az ársapka a kereskedelemnek fáj, abban viszont nincs szerepe, hogy a csirkemell-, illetve általában a baromfihús-piacon jelenleg mi zajlik – válaszolta a VG érdeklődésére Bárány László, az európai méretekben is jelentősnek számító Master Good csoport tulajdonosa. Nyár elején még az látszott, hogy az élelmiszerárstop felpörgette a keresletet a csirkemell iránt, a jelenlegi időszakban viszont a piacon játszódó folyamatokat elsősorban a fogyasztók vásárlóereje, pontosabban annak csökkenése határozza meg. Bárány László elmondta, hogy egész Európában megfigyelhető egy néhány százalékos fogyasztás-visszaesés, amit az okoz, hogy a fogyasztók rendelkezésre álló pénzt sok mindenre be kell osztani: most jönnek a hideg hónapok, most kell igazán a fűtésre, világításra többet fordítani, így kevesebb jut sok termékre, így csirkehúsra is. Úgy véli, a fogyasztás mennyiségben elérte azt a csúcsot, amit a magyar piac elbír. Az árak pedig már nem emelkedhetnek tovább, mert a még magasabb árakra drasztikus keresletcsökkenés lenne a válasz.
Az már most szinte borítékolható, hogy a baromfihús ára a tavaszi hónapokban elindul lefelé. Ez már látszik a Master Good nyugat-európai partnereivel megkezdett jövő évi, első és második negyedéves ártárgyalásaiból.
„Ez a bekövetkező árcsökkenés nem a szezonális hatás, hanem annak köszönhető, hogy az árak elérték a csúcsukat” – nyomatékosította. A termékpálya minden szakaszára igaz, hogy jelentős költségnövekedéseket kellett elkönyvelni, ezek ha eltérő mértékben is, de átmentek a fogyasztói árakba – nyilván a hatósági áras termékeket nem számítva. A KSH adatai szerint a például a csontos csirkecomb fogyasztói ára a tavaly áprilisi 660 forintról idén októberre 1240 forintra drágult, de más termékeknél is jelentős az árnövekedés. Innentől kezdve lefelé vezet az út – erősítette meg.
Ezt a folyamatot már érzékelik a termékláncban, hiszen a hírek szerint például
Bárány László szerint ebben a helyzetben hiába álmodoznak a termelők a 145 ezer forintos kukoricaárról, nem lesz, aki megvegye tőlük. „Ennek a kevés, és gyenge minőségű kukoricának az ára a tavaszi hónapokban 110 ezer forint alatt lesz, és ennek nincs köze ahhoz, hogy mennyi van a piacon” – jelentette ki.
A fogyasztói fizetőképes kereslet csökkenése tehát elindult visszafelé a termékpályákon, és minden szereplőt árai mérséklésére késztet. Azt azonban, hogy ennek mi lesz ennek a mértéke, nehéz megjósolni. Bárány László szerint az nagyban függ attól is, hogy milyenek lesznek a jövő évi béremelések. Ha elérnék azt a mértéket, amennyit a munkavállalók, illetve képviselőik szeretnének, akkor tovább pörögne az infláció, és lenne helye a további áremelésnek is. A Master Goodnál egyébként már döntöttek arról, hogy lesz béremelés, mégpedig kétszámjegyű, de ennek a mértékéről később határoznak.
A piacszűkülés jelei ugyanakkor vélhetően karácsony után mutatkoznak meg majd igazán. Most még nem lehet túl sok következtetést levonni az ünnepi időszakról, aminek egyrészt az az oka, hogy a karácsonyi bevásárlás jellemzően az utolsó 6-8 napra koncentrálódik, másrészt pedig Bárány László szerint ez még olyan karácsony lesz, amire még az utolsó tartalékaikból is költenek a fogyasztók. Legalábbis húsból, édességből nem fognak kevesebbet vásárolni, és a gyerekeknek szánt ajándékokat is beszerzik, viszont a tartós fogyasztási cikkek vásárlását nagyon sokan el fogják halasztani.